Pierwsza wizyta u logopedy może budzić różne emocje.
Możesz także, jako rodzic, odczuwać niepokój z nią związany. Nie wiesz, jak będzie przebiegać, co konkretnie logopeda będzie tam robić, o co będzie Cię pytał…
Jeśli na myśl o pierwszej wizycie u logopedy odczuwasz stres, spróbuj zadbać o siebie. Jak?
O co zapytać logopedę przed pierwszą wizytą:
- w rozmowie telefonicznej z logopedą zapytaj o to, jak będzie przebiegać wizyta (bo to Wasz pierwszy raz, nigdy wcześniej nie byliście na takim spotkaniu)
- zapytaj ile potrwa wizyta (spotkanie z logopedą znacznie różni się od spotkań z pediatrą, które są już Ci znane. Logopeda nie poświęci CI 15 minut, a często 45 lub 60. Dobrze, abyś o tym wiedział/a)
- zapytaj, czy masz z sobą coś przynieść: książeczkę zdrowia dziecka, opinię o dziecku z PPP, orzeczenie (jeśli je dziecko otrzymało) wyniki badań, ulubioną zabawkę dziecka, pantofle dla dziecka, listę wyrazów, produkty spożywcze, gryzaki, smoczek… itp. Zwykle, logopeda sam poinformuje Cię, co będzie mu potrzebne w czasie wizyty.
- płatność – dowiedz się, czy to wizyta refundowana przez NFZ, ile kosztuje, jaka forma płatności jest możliwa (wyłącznie gotówka, karta płatnicza, przelew)
- zapytaj tez o wszystko to, co jeszcze budzi Twoje wątpliwości. To najlepszy czas na Twoje pytania.
Jak wygląda spotkanie z logopedą?
Dbając o dobre samopoczucie i komfort dziecka i jego opiekunów, w ramach profilaktyki logopedycznej, nakreślę, jak taka wizyta może przebiegać.
Zaznaczam jednak, że przebieg wizyty może różnić się w zależności od stylu pracy logopedy, nastawienia dziecka, konkretnej sytuacji.
Zwykle przebieg terapii, dostosowany jest do tego co tu i teraz.
Nikt nie będzie sztywno trzymał się schematu, jeśli np. maluch domaga się uwagi logopedy. Wtedy oczywiście kolejność elemetów spotkania może zostać odwrócona.
Wizyta logopedyczna obejmuje zwykle składa się z trzech części:
- Wywiad z rodzicami
- Badanie logopedyczne (diagnoza)
- Podsumowanie badania, omówienie wyników, zalecenia, wskazówki do pracy z dzieckiem
WYWIAD
Podczas wywiadu, logopeda może zapytać Cię o:
• Twoje obawy (dotyczące procesu nabywania mowy przez dziecko),
• Twoje obserwacje ( funkcjonowanie i komunikowanie się dziecka w domu, w środowisku społecznym i rówieśniczym),
• historię medyczną dziecka ( informacje na temat: stanu zdrowia dziecka, przebytych chorób, hospitalizacji… itp)
BADANIE LOGOPEDYCZNE
Logopeda sprawdzi i oceni:
• interakcje komunikacyjne podczas zabawy,
• sprawność narządów mowy,
• funkcji fizjologiczne w obrębie jamy ustnej (odgryzanie, żucie, połykanie, oddychanie, fonacja),
• słuch fizyczny i fonematyczny,
• płynność i „melodię” mowy (rytm, akcent, intonacja),
• rozwój psychoruchowy,
• orientacyjnie lateralizację (ze szczególnym uwzględnieniem ustalenia dominacji oka i ręki) w formie zabawowej.
Rodzicu, bądź cierpliwa/y. Czasem nie uda się zbadać wszystkiego podczas jednego spotkania. Możliwe, że logopeda zaprosi Was na dalszą część diagnozy w innym terminie.
Diagnoza powinna przebiegać zgodnie z naturalnym tempem nawiązywania interakcji dziecka i logopedą, dlatego może zająć od jednego do kilku spotkań.
PODSUMOWANIE
Na końcu spotkania otrzymasz informację na temat stanu mowy dziecka oraz możliwych przyczyn.
Logopeda omówi z Tobą planowany przebieg postępowania terapeutycznego. Udzieli wskazówek, przedstawi propozycje przemodelowania codziennych sytuacji domowych w taki sposób, aby stymulowanie mowy/terapia wad wymowy dziecka stało się Twoją rutyną oraz innych domowników.
Zleci dalsze badania i konsultacje specjalistyczne, jeśli będą potrzebne.
Co zabrać z sobą na wizytę u logopedy (jeśli logopeda nie poprosi Cię o coś zupełnie innego)
- dotychczasową dokumentację dotyczącą terapii logopedycznej, wyniki logopedycznego badania przesiewowego np. z przedszkola, opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – jeśli została wydana)
- ulubioną zabawkę którą dziecko lubi się bawić (coś, co zapewnia dziecku komfort) *uwaga w czasie COVID! zapytaj o to logopedę, lub skorzystaj z przyklejenia dziecku naklejki na koszulkę, włożenia obrazka do kieszonki,
- listę słów lub dźwięków, które dziecko wypowiada (jeżeli trudność dotyczy opóźnień w rozwoju mowy dziecka),
- możesz pokazać logopedzie nagranie audio lub wideo dziecka mówiącego podczas zabawy,
- ulubiona przekąska i napój, która zostanie wykorzystana do oceny funkcji połykania i żucia.
- spisane pytania, które chcesz zadań logopedzie (aby nic Ci nie umknęło),
- wygodny strój dla dziecka, obuwie zamienne (w sezonie jesienno-zimowym),
- pozytywne nastawienie ? (zadbaj o siebie i dziecko, porozmawiaj z nim przed wizytą, wyjaśnij dokąd pójdziecie i co będziecie tam robić)