Święta to mowa, a mowa to zmysły, to wrażenia dotykowe, wzrokowe, słuchowe, smakowe, ruchowe.


Zauważ te momenty w czasie świątecznych przygotowań i wykorzystaj, aby stymulować rozwój dziecka, a przez to także mowę.


Aby rozwijać mowę, nie musisz wyłącznie „mówić” do dziecka i z dzieckiem. Spójrz na dziecko całościowo. Mowa nie rozwija się w oderwaniu od innych funkcji i umiejętności dziecka.


Zatem do „Powiedz” dorzuć jeszcze:

? posłuchaj

? dotknij

? powąchaj

? spójrz

? znajdź…itd


✋RĘKA (dotyk, motoryka mała, koordynacja):

  • – udekoruj pierniczki
  • – mieszaj zupę w garnku
  • – rozpakuj prezent
  • – pisz palem po stole z rozsypaną mąką
  • – ugniataj ciasto, odciśnij w cieście swoją dłoń
  • – wykonaj ozdoby choinkowe, kartki świąteczne
  • – nawiń łańcuch choinkowy/ozdobny sznurek na rolkę
  • – rozpoznawaj przedmioty w założonych rękawiczkach


?JĘZYK (smak, sprawność)

  • – smakuj różne potrawy, określaj smaki; słodki, słony, gorzki
  • – odgadnij wyłącznie za pomocą smaku „Jaka to potrawa/owoc/warzywo?”
  • – gryź twarde pierniczki
  • – zliż językiem krem z ciasta
  • – wyjmij językiem rodzynki z ciasta


?NOS: (węch)

  • – powąchaj goździki, cynamon, pomarańczę
  • – rozpoznaj zapach z zamkniętymi oczami (nazwij)
  • – zagraj w memory węchowe


OKO (percepcja wzrokowa, spostrzegawczość)

  • – znajdź takie same pierniczki
  • – znajdź i wskaż na choince wszystkie ozdoby danego rodzaju np. czerwone bombki
  • – zrób świąteczne zdjęcie rodzinne (spójrz przez obiektyw)
  • – odszukaj ślady zwierząt na śniegu


NOGA, RĘKA, CAŁE CIAŁO (koordynacja)

  • tańcz do piosenek świątecznych, idź na spacer, sanki, łyżwy,
  • rzucaj śnieżkami lub kulkami z gazet (gdy nie ma śniegu)udekoruj dom/pokój,
  • zrób aniołka na śniegu/lub na podłodze,
  • przejdź bosymi stopami po „śniegu” z waty, gazet, poduszek… itp.


SŁUCH:

  • – zamknij oczy i posłuchaj (i nazwij) odgłosy świątecznych przygotowań
  • – słuchaj świątecznych piosenek/kolęd + stukaj klockami w rytmie kolędy
  • – śpiewaj kolędę coraz ciszej, coraz głośniej, z akcentowaniem wybranego słowa (wysłuchaj rodzica, zapamiętaj i zaśpiewaj tak samo)


USTA (mowa, artykulacja)

  • – opisz wymarzony prezent
  • – opisz swoje przygotowania świąteczne
  • – śpiewaj kolędy i piosenki świąteczne
  • – wymyśl i opowiedz świąteczną historię
  • – oglądaj świąteczne ilustracje w książkach i opisuj je „Co się tu dzieje?” „Kto to?”


………..

Oczywiście to tylko przykłady aktywności.


Co jeszcze dorzucisz do tych propozycji?


Bawisz się tak z dzieckiem w czasie przygotowań przedświątecznych?


*Podoba Ci się post? Zostaw serduszko lub skomentuj 🙂

Dziękuję 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.