Święta to mowa, a mowa to zmysły, to wrażenia dotykowe, wzrokowe, słuchowe, smakowe, ruchowe.
Zauważ te momenty w czasie świątecznych przygotowań i wykorzystaj, aby stymulować rozwój dziecka, a przez to także mowę.
Aby rozwijać mowę, nie musisz wyłącznie „mówić” do dziecka i z dzieckiem. Spójrz na dziecko całościowo. Mowa nie rozwija się w oderwaniu od innych funkcji i umiejętności dziecka.
Zatem do „Powiedz” dorzuć jeszcze:
? posłuchaj
? dotknij
? powąchaj
? spójrz
? znajdź…itd
✋RĘKA (dotyk, motoryka mała, koordynacja):
- – udekoruj pierniczki
- – mieszaj zupę w garnku
- – rozpakuj prezent
- – pisz palem po stole z rozsypaną mąką
- – ugniataj ciasto, odciśnij w cieście swoją dłoń
- – wykonaj ozdoby choinkowe, kartki świąteczne
- – nawiń łańcuch choinkowy/ozdobny sznurek na rolkę
- – rozpoznawaj przedmioty w założonych rękawiczkach
?JĘZYK (smak, sprawność)
- – smakuj różne potrawy, określaj smaki; słodki, słony, gorzki
- – odgadnij wyłącznie za pomocą smaku „Jaka to potrawa/owoc/warzywo?”
- – gryź twarde pierniczki
- – zliż językiem krem z ciasta
- – wyjmij językiem rodzynki z ciasta
?NOS: (węch)
- – powąchaj goździki, cynamon, pomarańczę
- – rozpoznaj zapach z zamkniętymi oczami (nazwij)
- – zagraj w memory węchowe
OKO (percepcja wzrokowa, spostrzegawczość)
- – znajdź takie same pierniczki
- – znajdź i wskaż na choince wszystkie ozdoby danego rodzaju np. czerwone bombki
- – zrób świąteczne zdjęcie rodzinne (spójrz przez obiektyw)
- – odszukaj ślady zwierząt na śniegu
NOGA, RĘKA, CAŁE CIAŁO (koordynacja)
- tańcz do piosenek świątecznych, idź na spacer, sanki, łyżwy,
- rzucaj śnieżkami lub kulkami z gazet (gdy nie ma śniegu)udekoruj dom/pokój,
- zrób aniołka na śniegu/lub na podłodze,
- przejdź bosymi stopami po „śniegu” z waty, gazet, poduszek… itp.
SŁUCH:
- – zamknij oczy i posłuchaj (i nazwij) odgłosy świątecznych przygotowań
- – słuchaj świątecznych piosenek/kolęd + stukaj klockami w rytmie kolędy
- – śpiewaj kolędę coraz ciszej, coraz głośniej, z akcentowaniem wybranego słowa (wysłuchaj rodzica, zapamiętaj i zaśpiewaj tak samo)
USTA (mowa, artykulacja)
- – opisz wymarzony prezent
- – opisz swoje przygotowania świąteczne
- – śpiewaj kolędy i piosenki świąteczne
- – wymyśl i opowiedz świąteczną historię
- – oglądaj świąteczne ilustracje w książkach i opisuj je „Co się tu dzieje?” „Kto to?”
………..
Oczywiście to tylko przykłady aktywności.
Co jeszcze dorzucisz do tych propozycji?
Bawisz się tak z dzieckiem w czasie przygotowań przedświątecznych?
*Podoba Ci się post? Zostaw serduszko lub skomentuj 🙂
Dziękuję 🙂