Istotnym elementem terapii logopedycznej dziecka w wieku przedszkolnym jest zeszyt. Mały, duży, w linie, kratkę, gładki. To nie ma znaczenia. Ważne, aby zarówno dziecko, jak i rodzice chętnie z niego korzystali.

Dlaczego zeszyt jest taki ważny?

Dlatego, że pełni wiele ważnych zadań podczas terapii wady wymowy:

  • jest swoistym pośrednikiem między dzieckiem a logopedą,
  • jest przyjacielem dziecka i rodzica (i logopedy),
  • pozwala zawrzeć w nim esencję zajęć – najważniejsze treści,
  • zapewnia dziecku materiał, który można utrwalać w domu z rodzicami (ćwiczenia, gry, zabawy itp.)
  • pozwala na bieżąco śledzić etapy terapii,
  • umożliwia powracanie do wcześniejszych treści w celu powtórzenia, sprawdzenia,
  • motywuje dziecko do dalszej pracy,
  • jest miejscem twórczych działań dziecka,
  • służy nie tylko dziecku, ale rodzinie, logopedzie i całej terapii!

Zeszyt logopedyczny powinien być nie tylko przyjacielem dziecka, które uczęszcza na terapię, ale także przyjacielem całej rodziny małego pacjenta.

Początkowo pusty, czysty, schludny… szybko zmienia się, jeśli o niego dbamy i odpowiednio się z nim obchodzimy.

Pusty zeszyt stopniowo zapełnia się. Na pierwszej stronie nieśmiało pojawia się imię dziecka, oraz tytuł “To jest zeszyt to zajęć logopedycznych Leny”. Brzmi jak pierwsza strona książki lub pamiętnika, prawda? Nie przypadkowo. Bo zeszyt, to taka książka, którą dziecko pisze razem z rodzicami z dyskretnymi wskazówkami logopedy.

Pojawiają się pierwsze rysunki, kolorowanki, karty pracy, ręcznie rysowane ćwiczenia, wyrazy, tabelki, naklejki, śmieszne minki, wycinanki, puzzle,  gry logopedyczne, pieczątki, ślimaczki, koperty, układanki… To i wiele wiele więcej musi pomieścić zeszyt, bo kreatywność dziecka, rodziców i logopedy nie zna granic.

No i to własnie wtedy, rogi jakoś tak wyginają się w różne strony, kartki zdobią kleksy z herbaty, soczku, kawy… Okładkę nadgryzł kot lub pies, a młodszy brat lub siostra dali upust swojej twórczości, bazgrząc kolejne strony.

I to wszystko tak naprawę…cieszy logopedę i raduje jego serce! Ponieważ oznacza, że dziecko i rodzice przy pomocy magicznego logopedycznego zeszytu ćwiczą, utrwalają, zeszyt towarzyszy im codziennie.

Właśnie taka postawa przynosi najszybsze efekty terapii, wzmacnia motywację dziecka (i logopedy 🙂 i daje korzyści pacjentowi i rodzicom.

Oczywiście można i bez zeszytu, ćwicząc podczas spaceru, jazdy samochodem, w kąpieli, przed snem…itd.

Ważne, żeby ćwiczyć, nie ważne jak.

Wystarczy 5 minut dziennie, codziennie 🙂