„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”
Jim Trelease
O tym, że warto czytać dzieciom wie każdy. Mam taką nadzieję.
Ale dlaczego czytanie na głos jest takie wartościowe?
Zalety czytania na głos:
- stymuluje rozwój mózgu,
- pobudza ciekawość świata,
- rozwija wyobraźnię,
- zainteresowanie czytaniem,
- poczucie bezpieczeństwa,
- buduje więź i bliskość z rodzicem,
- kształtuje wrażliwość moralną,
- zapobiega uzależnieniom od urządzeń multimedialnych.
Codzienne głośne czytanie dziecku wykształca potrzebę obcowania z książką, by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością.
Początkowo książka w rękach dziecka jest tylko zabawką – przedmiotem manipulacyjnej zabawy.
Dopiero rodzice mogą zainteresować dziecko treścią książki. Początkowo bardziej opowiadamy treść książki, oglądamy obrazki, wskazujemy postacie, naśladujemy odgłosy. Stopniowo koncentracja dziecka rozwija się i z coraz większym zainteresowaniem słuch i aktywnie uczestniczy w czytaniu z rodzicami.
Celem głośnego czytania jest także wspieranie i rozwój zainteresowań czytelniczych wśród dzieci, zainteresowanie nauką czytania oraz kształtowanie relacji rodzic-dziecko.
Potrzeby czytelnicze jakie zaspokaja literatura:
- potrzeba estetyczna – potrzeba wzruszeń i doznań emocjonalnych,
- potrzeba wzorów zachowań,
- potrzeba tożsamości – utożsamianie się z losami bohatera,
- potrzeba informacji o świecie zewnętrznym – ciekawość świata,
- potrzeba kompensacji – rozładowanie napięć życia realnego
w świecie fikcyjnym, - potrzeba rozrywki – zapewnienie odprężenia zarówno poprzez humor czy grozę, zawarte w utworze,
- potrzeba akceptacji społecznej – poszukiwanie i odczuwanie więzi z rodzicami.
A jak czytanie dziecku wpływa na rozwój mowy? Wzbogaca zasób słów mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mowa), poszerza wiedzę o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.
Pomysły na zabawę:
- Czytaj dziecku codziennie – niech to będzie wasz rodzinny rytuał – kształtuj nawyk
- Ucz decydowania – pozwól dziecku wybrać ulubioną książkę,
- Rozmawiaj z dzieckiem na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie – ucz dyskusji
- Zaspokajaj ciekawość poznawczą dziecka – udzielaj mu odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania
- Ćwicz pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajcie kolejność zdarzeń
- Pobudzaj wyobraźnię i kreatywność – wymyślcie inne zakończenie bajki lub ułóżcie własną, dodajcie nowych bohaterów, wymyślcie dla postaci inne imiona.
Ale co zrobić, jeśli maluch nie potrafi „wysiedzieć” w czasie czytania?
Uwielbiam czytać. Lubię czytać dla siebie, ale też lubię czytać dzieciom w czasie terapii.
Jestem przekonana o tym, że czytanie ma magiczną moc = niesie wiele dobrego dla rozwoju dziecka🥰
W gabinecie słyszę często:
👨 „On/ona nie potrafi „wysiedzieć” kiedy mu/jej czytam”
🙎„Czytam mu/jej, ale nie jest zainteresowana”
Stąd moje pytanie:
❓Rodzicu, pokaż mi jak czytasz dziecku, a powiem Ci, dlaczego chce/nie chce „wysiedzieć”.
✔️Po pierwsze
Pamiętaj, że czytanie z maluchem to przede wszystkim WASZ CZAS RAZEM. To czas dla relacji dziecko-rodzic. Jeśli zatem myślisz, ze dziecko nie słucha bajki, nie interesuje się nią – pamiętaj o tym celu, który właśnie spełniasz.
✔️Po drugie
Dostosuj sposób czytania, szczegółowość opowieści do poziomu malucha.
Nie czytaj dziecku rozwlekłych opisów krajobrazu zawartych w książce, jeśli widzisz, że to je nudzi
✔️Po trzecie
Postaw na czytanie „włączające”
Czyli takie, które angażuje dziecko.
5 sposobów na to, aby zaangażować dziecko w czytanie:
1. Maluch może wskazywać elementy obrazka, o które poprosisz („Gdzie pies (hau hau)”)
2. Zakryj element ilustracji dłonią/kubeczkiem „Nie ma. Kogo nie ma?”
3. Dodaj efekty dźwiękowe. W książce pojawia się pies? Zrób pauzę i włącz odgłos szczekającego psa na Youtube lub CD.
4. Na ilustracji „piłka” – „Gdzie w naszym domu jest piłka?”
5. Ucz dziecko decydować: „Chcesz jeszcze czy koniec?” „Która ksiażkę chcesz przeczytać: tę czy tę?”
Może wykorzystasz karty dźwiękowo-obrazkowe w czasie czytania książek np. o zwierzętach wiejskich?
A oto kilka Waszych (czytelników) sposobów, na zainteresowanie dziecka czytaniem:
@wdzięcznoteka pisze tak:
Nasze początki nie były łatwe. Najpierw jako niemowlę razem oglądałyśmy obrazki leżąc na macie. Później był czas harmonijek a potem chciałam za szybko przejść do tekstu i był bunt. Jednak w naszym domu książek przybywało a za sprawą konta przybyło jeszcze więcej. Nigdy do niczego nie zmuszałam i szukałam takich książek które nas zainteresują. Teraz… Czytamy dużo razem, córka wybiera książki przed snem i w czasie dnia. Uwielbiam jej czytać, kochamy książki i niech tak zostanie.
@margolanka pisze:
W przedszkolu czytamy codziennie ❤️ bardzo lubimy 🤩 a wieczorami dla siebie 😍
@na_co_dzien_z_dzieckiem pisze:
Czytamy 😍 głośno w ciągu dnia i wzrokiem jak już śpi 😉
__
Jak wygląda Wasze czytanie? Czy dziecko jest zaangażowane czy nie zainteresowane?📖
Dodatkowo zachęcam do zapoznania się ze stroną Cała Polska Czyta Dzieciom o tutaj
Znajdziesz tam m.in. Złotą listę książek zawierającą propozycję wartościowych lektur, dostosowaną do wieku dziecka.