„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”

Jim Trelease

O tym, że warto czytać dzieciom wie każdy. Mam taką nadzieję.

Ale dlaczego czytanie na głos jest takie wartościowe?

Zalety czytania na głos:

  • stymuluje rozwój mózgu,
  • pobudza ciekawość świata,
  • rozwija wyobraźnię,
  • zainteresowanie czytaniem,
  • poczucie bezpieczeństwa,
  • buduje więź i bliskość z rodzicem,
  • kształtuje wrażliwość moralną,
  • zapobiega uzależnieniom od urządzeń multimedialnych.

Codzienne głośne czytanie dziecku wykształca potrzebę obcowania z książką, by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością.

Początkowo książka w rękach dziecka jest tylko zabawką – przedmiotem manipulacyjnej zabawy.

Dopiero rodzice mogą zainteresować dziecko treścią książki. Początkowo bardziej opowiadamy treść książki, oglądamy obrazki, wskazujemy postacie, naśladujemy odgłosy. Stopniowo koncentracja dziecka rozwija się i z coraz większym zainteresowaniem słuch i aktywnie uczestniczy w czytaniu z rodzicami.

Celem głośnego czytania jest także wspieranie i rozwój zainteresowań czytelniczych wśród dzieci, zainteresowanie nauką czytania oraz kształtowanie relacji rodzic-dziecko.

Potrzeby czytelnicze jakie zaspokaja literatura:

  • potrzeba estetyczna – potrzeba wzruszeń i doznań emocjonalnych,
  • potrzeba wzorów zachowań,
  • potrzeba tożsamości – utożsamianie się z losami bohatera,
  • potrzeba informacji o świecie zewnętrznym – ciekawość świata,
  • potrzeba kompensacji – rozładowanie napięć życia realnego
    w świecie fikcyjnym,
  • potrzeba rozrywki – zapewnienie odprężenia zarówno poprzez humor czy grozę, zawarte w utworze,
  • potrzeba akceptacji społecznej – poszukiwanie i odczuwanie więzi z rodzicami.

A jak czytanie dziecku wpływa na rozwój mowy? Wzbogaca zasób słów mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mowa), poszerza wiedzę o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.

Pomysły na zabawę:

  • Czytaj dziecku codziennie – niech to będzie wasz rodzinny rytuał – kształtuj nawyk
  • Ucz decydowania – pozwól dziecku wybrać ulubioną książkę,​
  • Rozmawiaj z dzieckiem na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie – ucz dyskusji
  • Zaspokajaj ciekawość poznawczą dziecka – udzielaj mu odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania​
  • Ćwicz pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajcie kolejność zdarzeń​
  • Pobudzaj wyobraźnię i kreatywność – wymyślcie inne zakończenie bajki lub ułóżcie własną​, dodajcie nowych bohaterów, wymyślcie dla postaci inne imiona.

Ale co zrobić, jeśli maluch nie potrafi „wysiedzieć” w czasie czytania?

Uwielbiam czytać. Lubię czytać dla siebie, ale też lubię czytać dzieciom w czasie terapii.

Jestem przekonana o tym, że czytanie ma magiczną moc = niesie wiele dobrego dla rozwoju dziecka🥰

W gabinecie słyszę często:
👨 „On/ona nie potrafi „wysiedzieć” kiedy mu/jej czytam”
🙎„Czytam mu/jej, ale nie jest zainteresowana”

Stąd moje pytanie:
❓Rodzicu, pokaż mi jak czytasz dziecku, a powiem Ci, dlaczego chce/nie chce „wysiedzieć”.

✔️Po pierwsze
Pamiętaj, że czytanie z maluchem to przede wszystkim WASZ CZAS RAZEM. To czas dla relacji dziecko-rodzic. Jeśli zatem myślisz, ze dziecko nie słucha bajki, nie interesuje się nią – pamiętaj o tym celu, który właśnie spełniasz.

✔️Po drugie
Dostosuj sposób czytania, szczegółowość opowieści do poziomu malucha.
Nie czytaj dziecku rozwlekłych opisów krajobrazu zawartych w książce, jeśli widzisz, że to je nudzi

✔️Po trzecie
Postaw na czytanie „włączające”
Czyli takie, które angażuje dziecko.

5 sposobów na to, aby zaangażować dziecko w czytanie:

1. Maluch może wskazywać elementy obrazka, o które poprosisz („Gdzie pies (hau hau)”)
2. Zakryj element ilustracji dłonią/kubeczkiem „Nie ma. Kogo nie ma?”
3. Dodaj efekty dźwiękowe. W książce pojawia się pies? Zrób pauzę i włącz odgłos szczekającego psa na Youtube lub CD.
4. Na ilustracji „piłka” – „Gdzie w naszym domu jest piłka?”
5. Ucz dziecko decydować: „Chcesz jeszcze czy koniec?” „Która ksiażkę chcesz przeczytać: tę czy tę?”

Może wykorzystasz karty dźwiękowo-obrazkowe w czasie czytania książek np. o zwierzętach wiejskich?

A oto kilka Waszych (czytelników) sposobów, na zainteresowanie dziecka czytaniem:

@wdzięcznoteka pisze tak:

Nasze początki nie były łatwe. Najpierw jako niemowlę razem oglądałyśmy obrazki leżąc na macie. Później był czas harmonijek a potem chciałam za szybko przejść do tekstu i był bunt. Jednak w naszym domu książek przybywało a za sprawą konta przybyło jeszcze więcej. Nigdy do niczego nie zmuszałam i szukałam takich książek które nas zainteresują. Teraz… Czytamy dużo razem, córka wybiera książki przed snem i w czasie dnia. Uwielbiam jej czytać, kochamy książki i niech tak zostanie. 

@margolanka pisze:

W przedszkolu czytamy codziennie ❤️ bardzo lubimy 🤩 a wieczorami dla siebie 😍

@na_co_dzien_z_dzieckiem pisze:

Czytamy 😍 głośno w ciągu dnia i wzrokiem jak już śpi 😉

__
Jak wygląda Wasze czytanie? Czy dziecko jest zaangażowane czy nie zainteresowane?📖

Dodatkowo zachęcam do zapoznania się ze stroną Cała Polska Czyta Dzieciom o tutaj

Znajdziesz tam m.in. Złotą listę książek zawierającą propozycję wartościowych lektur, dostosowaną do wieku dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.