Dzień dobry. Będę prowadzić terapię logopedyczną w tym przedszkolu…
Czyli o tym, jak logopeda może przygotować się do zebrania z rodzicami.
Wrzesień. Nowy rok szkolny. Nowe wyzwania, nowe diagnozy i terapie logopedyczne.
Logopedo, być może przebierasz już nogami w miejscu, nie mogąc doczekać się tego wszystkiego.
Jednak sen z powiek spędza Ci jedna myśl…
Dyrektor placówki, w której będziesz prowadzić terapię logopedyczną, poprosił/a Cię o to, abyś pojawiła się na zebraniu z rodzicami i powiedziała kilka słów o sobie oraz z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Potwierdziłaś, że oczywiście, pojawisz się!
A teraz zostałaś z myślami sama…
Uwielbiasz pracę z dziećmi, szybko nawiązujesz z nimi kontakt, wyśmienicie bawicie się razem, realizując przy tym program terapii logopedycznej.
Jednak kontakt z osobami dorosłymi, nie wywołuje u Ciebie już takiego entuzjazmu. A, co dopiero grupa prawie 100 osób wpatrzonych w ciebie podczas zebrania.
Spokój. Oddech. Przygotowanie. Zaprzyjaźnij się z nimi, bo w tej sytuacji są twoim sprzymierzeńcami.
Jak logopeda może przygotować się do zebrania z rodzicami?
- Porozmawiaj z dyrekcją placówki – czego od Ciebie okazuje podczas Twojego wystąpienia?
- Porozmawiaj z nauczycielami w przedszkolu (dowiedz się jak zwykle przebiegają zebrania, jaka jest grupa odbiorców, jakie trudności się pojawiają.
- Wczuj się w skórę słuchaczy i pomyśl, jakie pytania i wątpliwości mogą mieć rodzice (Twoi słuchacze) jakie treści mogłabyś im przekazać, aby mogli je wdrożyć w życie jak najszybciej, zaraz po zebraniu)
- Zastanów się, co chcesz przekazać rodzicom (nie jesteś wychowawczynią grupy, w związku z tym masz większą swobodę w zakresie poruszanych zagadnień),
- przygotuj sobie konspekt swojej wypowiedzi (zadaj o estetyczną teczkę jako podkładkę i koniecznie zabierz konspekt z sobą. Nie krępuj się na niego spoglądać).
Propozycja przebiegu wystąpienia logopedy podczas zebrania z rodzicami:
- zacznij od przedstawienia się 🙂
- powiedz, czym będziesz zajmować się w tej placówce (możesz wesprzeć się odczytaniem zadań logopedy z Rozporządzenia MEN)
- powiedz, w jaki sposób będzie można się z Tobą skontaktować (np. numer telefonu, kontakt za pośrednictwem nauczycieli, dziennik elektroniczny, konsultacje itd)
- opowiedz o tym, w jaki sposób przeprowadzisz badania przesiewowe np. czy każde dziecko będzie nimi objęte, na co będziesz zwracać uwagę (sprawność narządów mowy i ocena ich budowy, słuch fonemowy, orientacyjne badanie słuchu fizjologicznego itp.) i dlaczego, ważne jest zbadanie właśnie tych funkcji (np. prawidłowa sprawność narządów mowy wpływa na prawidłową artykulację głosek, słuch fonemowy – pozwala na samokontrolę podczas mowy spontanicznej itd)
- opowiedz o sposobie przekazania wyników diagnozy np. każdy rodzic otrzyma informację zwrotną na temat wyników diagnozy oraz propozycję ćwiczeń,
- opowiedz o warunkach zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne w przedszkolu,
- opowiedz o tym, dlaczego tak ważne jest podjęcie terapii logopedycznej w przypadku zdiagnozowanych wad wymowy,
- postaraj się ustalić formę współpracy np. zeszyt do zajęć logopedycznych lub inną formę,
- zadbaj o działania profilaktyczne np. powiedz, gdzie będziesz umieszczać informacje logopedyczne, propozycje zabaw i ćwiczeń do przeprowadzenia w domu (kącik logopedyczny).
Propozycje tematów wystąpienia dla logopedy (na zebranie, a także na inne spotkania z rodzicami np. warsztaty, pogadanka):
- Najczęstsze wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym,
- Proste zabawy stymulujące rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym (dla maluszków i starszaków) ,
- Ćwiczenia narządów mowy, emisyjne, oddechowe,
- Jak oddycha Twoje dziecko? (czy oddycha przez nos, czy ma otwarte usta, czy chrapie w nocy itd.),
- Zabawy rozwijające słownictwo,
- Zabawy rozwijające słuch fonemowy,
- Kiedy do logopedy – infografika i normy, co powinno zaniepokoić rodzica.
Logopedo, a co jeśli w twoim miejscu pracy nie zaproszono Cię na zebranie z rodzicami?
Sama wyjdź z inicjatywą!
Opowiedz dyrekcji, o czym mogłabyś opowiedzieć rodzicom podczas zebrania, w jakim celu, chcesz to zrobić (podnoszenie świadomości na temat zaburzeń rozwoju mowy wśród rodziców).
Możesz także zaproponować zorganizowanie takiego spotkania w innym terminie, już w trakcie roku szkolnego (jednak można się wówczas spodziewać niższej frekwencji, niż na początkowym zebraniu).
Pamiętaj, praktyka czyni mistrza.
Powodzenia!
A Ty, brałaś udział w zebraniu z rodzicami?