Gdy do gabinetu zgłasza się niemówiący maluch…???‍?‍?
…rodzice czasami oczekują, że będziemy zaczynać terapię od MÓWIENIA.

?Mowa to –> EFEKT.
Efekt odpowiednio rozwiniętych funkcji na innych poziomach, które dziecko zdobywa już od urodzenia: słuchania, patrzenia, intencji komunikacyjnej, pola uwagi…itd.

Zatem zanim pojawi się mowa, trenować będziemy inne umiejętności dziecka, które są z mową związane, ale nie bezpośrednio. Stanowią fundament mowy❗️.

?O ile u dziecka, którego mowa i komunikacja rozwijają się prawidłowo, wymienione umiejętności podstawowe są oczywiste. O tyle u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji zrobię na początku terapii krok wstecz.

?Jeśli dziecko nie zdobyło bazowych umiejętności do tej pory, to jak brakujące puzzle układanki.

?Od nich rozpocznę terapię.

Oto 3 podstawy mowy, od których zaczynam pracę z dzieckiem niemówiącym:

? Kontakt wzrokowy
– zanim przystąpisz do wspólnej zabawy z dzieckiem nawiąż z nim kontakt wzrokowy, skieruj jego uwagę na swoją twarz.
Jak trenować? Możesz to zrobić np. poprzez założenie kolorowych okularów i zdejmowanie ich.
Jeśli dziecko na ciebie patrzy, łatwiej będzie mu naśladować ruchy Twoich ust.

?Wspólne pole uwagi
– Ty i dziecko patrzycie na ten sam przedmiot/zabawkę
Aby bawić się razem, bawić się zabawką, układać puzzle, dobierać w pary – trenujcie spoglądanie w tę sama stronę czy to w dal czy blisko np. poprzez wskazywanie palcem, prezentowanie zabawki dziecku i powolne odłożenie jej np. na matę (sprawdzamy, czy dziecko wiedzie za nią wzrokiem, kieruje uwag na zabawkę odłożoną na matę/dywan/stolik).

?Raz Ty, raz ja!
– bawimy się na zmianę, uczymy naprzemienności, która jest kluczowa w prowadzeniu rozmowy.

Bawisz się z dzieckiem w ten sposób?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.