Jesteś rodzicem, który właśnie zaobserwował u swojego dziecka trudności w rozwoju mowy? W głowie kłębią się myśli i wątpliwości?

Przeczytaj, jak wygląda takie spotkanie.

Rodzic, który właśnie zaobserwował u swojego dziecka trudności w rozwoju mowy, może czuć się przytłoczony oraz zdezorientowany.

Dbając o dobre samopoczucie i komfort dziecka i jego opiekunów, w ramach profilaktykilogopedycznej, nakreślę, jak taka wizyta może przebiegać.

Wizyta logopedyczna obejmuje zwykle wywiad z rodzicem oraz diagnozę logopedyczną.

Podczas wywiadu, logopeda zapyta Cię o:

• Twoje obawy (dotyczące procesu nabywania mowy przez dziecko),
• Twoje obserwacje ( funkcjonowanie i komunikowanie się dziecka w domu, w środowisku społecznym i rówieśniczym),
historię medyczną dziecka ( informacje na temat: stanu zdrowia dziecka, przebytych chorób, hospitalizacji… itp)

Logopeda sprawdzi i oceni:

• interakcje komunikacyjne podczas zabawy,
• sprawność narządów mowy,
• funkcji fizjologiczne w obrębie jamy ustnej (odgryzanie, żucie, połykanie, oddychanie, fonacja),
• słuch fizyczny i fonematyczny,
• płynność i „melodię” mowy (rytm, akcent, intonacja),
• rozwój psychoruchowy,
• orientacyjnie lateralizację (ze szczególnym uwzględnieniem ustalenia dominacji oka i ręki) w formie zabawowej.

Rodzicu, bądź cierpliwa/y. Czasem nie uda się zbadać wszystkiego podczas jednego spotkania.

Diagnoza powinna przebiegać zgodnie z naturalnym tempem nawiązywania interakcji dziecka i logopedą, dlatego może zająć od 1 do kilku spotkań.

Na końcu spotkania otrzymasz informację na temat stanu mowy dziecka oraz możliwych przyczyn. Logopeda omówi z Tobą planowany przebieg postępowania terapeutycznego.

Co zabrać z sobą na wizytę u logopedy:

  • dotychczasową dokumentację dotyczącą terapii logopedycznej, wyniki logopedycznego badania przesiewowego np. z przedszkola, opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – jeśli została wydana)
  • ulubioną zabawkę którą dziecko lubi się bawić (coś, co zapewnia dziecku komfort) *uwaga w czasie COVID! zapytaj o to logopedę, lub skorzystaj z przyklejenia dziecku naklejki na koszulkę, włożenia obrazka do kieszonki,
  • listę słów lub dźwięków, które dziecko wypowiada (jeżeli trudność dotyczy opóźnień w rozwoju mowy dziecka),
  • możesz pokazać logopedzie nagranie audio lub wideo dziecka mówiącego podczas zabawy,
  • ulubiona przekąska i napój, która zostanie wykorzystana do oceny funkcji połykania i żucia.
  • spisane pytania, które chcesz zadań logopedzie (aby nic Ci nie umknęło),
  • wygodny strój dla dziecka, obuwie zamienne(w sezonie jesienno-zimowym),
  • pozytywne nastawienie ? (zadbaj o siebie i dziecko, porozmawiaj z nim przed wizytą, wyjaśnij dokąd pójdziecie i co będziecie tam robić)

*Jeżeli to możliwe, zapytaj o to logopedę, do którego umówiłaś/eś się z dzieckiem na wizytę)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.