Jesteś rodzicem, który właśnie zaobserwował u swojego dziecka trudności w rozwoju mowy? W głowie kłębią się myśli i wątpliwości?
Przeczytaj, jak wygląda takie spotkanie.
Rodzic, który właśnie zaobserwował u swojego dziecka trudności w rozwoju mowy, może czuć się przytłoczony oraz zdezorientowany.
Dbając o dobre samopoczucie i komfort dziecka i jego opiekunów, w ramach profilaktykilogopedycznej, nakreślę, jak taka wizyta może przebiegać.
Wizyta logopedyczna obejmuje zwykle wywiad z rodzicem oraz diagnozę logopedyczną.
Podczas wywiadu, logopeda zapyta Cię o:
• Twoje obawy (dotyczące procesu nabywania mowy przez dziecko),
• Twoje obserwacje ( funkcjonowanie i komunikowanie się dziecka w domu, w środowisku społecznym i rówieśniczym),
• historię medyczną dziecka ( informacje na temat: stanu zdrowia dziecka, przebytych chorób, hospitalizacji… itp)
Logopeda sprawdzi i oceni:
• interakcje komunikacyjne podczas zabawy,
• sprawność narządów mowy,
• funkcji fizjologiczne w obrębie jamy ustnej (odgryzanie, żucie, połykanie, oddychanie, fonacja),
• słuch fizyczny i fonematyczny,
• płynność i „melodię” mowy (rytm, akcent, intonacja),
• rozwój psychoruchowy,
• orientacyjnie lateralizację (ze szczególnym uwzględnieniem ustalenia dominacji oka i ręki) w formie zabawowej.
Rodzicu, bądź cierpliwa/y. Czasem nie uda się zbadać wszystkiego podczas jednego spotkania.
Diagnoza powinna przebiegać zgodnie z naturalnym tempem nawiązywania interakcji dziecka i logopedą, dlatego może zająć od 1 do kilku spotkań.
Na końcu spotkania otrzymasz informację na temat stanu mowy dziecka oraz możliwych przyczyn. Logopeda omówi z Tobą planowany przebieg postępowania terapeutycznego.
Co zabrać z sobą na wizytę u logopedy:
- dotychczasową dokumentację dotyczącą terapii logopedycznej, wyniki logopedycznego badania przesiewowego np. z przedszkola, opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – jeśli została wydana)
- ulubioną zabawkę którą dziecko lubi się bawić (coś, co zapewnia dziecku komfort) *uwaga w czasie COVID! zapytaj o to logopedę, lub skorzystaj z przyklejenia dziecku naklejki na koszulkę, włożenia obrazka do kieszonki,
- listę słów lub dźwięków, które dziecko wypowiada (jeżeli trudność dotyczy opóźnień w rozwoju mowy dziecka),
- możesz pokazać logopedzie nagranie audio lub wideo dziecka mówiącego podczas zabawy,
- ulubiona przekąska i napój, która zostanie wykorzystana do oceny funkcji połykania i żucia.
- spisane pytania, które chcesz zadań logopedzie (aby nic Ci nie umknęło),
- wygodny strój dla dziecka, obuwie zamienne(w sezonie jesienno-zimowym),
- pozytywne nastawienie ? (zadbaj o siebie i dziecko, porozmawiaj z nim przed wizytą, wyjaśnij dokąd pójdziecie i co będziecie tam robić)
*Jeżeli to możliwe, zapytaj o to logopedę, do którego umówiłaś/eś się z dzieckiem na wizytę)