Misiowy detektyw logopedyczny. To zabawa wielofunkcyjna. Prosta zabawa z misiami, a łączy w sobie zgadywanie, rytm, ćwiczenia pamięci oraz ćwiczenia wymowy. Czyż to nie jest idealne połączenie? (Jest! 🙂

Czy masz w domu słoik miodu? Tak? To wykorzystaj go w tej zabawie. Jeśli nie masz słoika z miodem, możesz wykorzystać po prostu pusty słoik lub wyciąć ten zamieszczony poniżej – papierowy.

Czego będziesz potrzebować?

  • Słoik z miodem – może to być klasyczny szklany słoik, ale równie dobrze sprawdzi się papierowy słoik (do pobrania w formie szablonu do wycięcia).
  • Karty z misiami – przygotuj kartki z wizerunkami misiów, na których znajdą się wybrane głoski, które będziecie utrwalać. Do pobrania z mojego sklepu tutaj (dostępne głoski SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ, R, L – możesz pobrać cały pakiet lub każdą głoskę osobno)

Przebieg zabawy

  1. Przygotowanie kart z misiami – wydrukuj i wytnij karty. Możecie wspólnie pokolorować całego misia lub tylko obrazek na jego koszulce.
  2. Wprowadzenie do zabawy – możesz zarysować jakąś ciekawa fabułę wprowadzającą np. „Misie bardzo lubią miodek, dlatego dziś chcą poczęstować się naszym….” Pokazujemy, że każdy miś ma na koszulce coś (obrazek z trudnością logopedyczną), co pomoże nam go rozpoznać.
  3. Przygotowanie zabawy – umieszczamy na podłodze/stole słoik miodu (lub papierowy odpowiednik), następnie kilka kart z misiami rozkładamy wokół słoika (tak jak na zdjęciu poniżej).
  4. Rymowanka – możesz wykorzystać rymowankę (rytm “Kto zjadł ciasteczko z pudełeczka…”:
    Który miś zjadł miodek, który miś? (dodaj rytmiczne klaskanie – zobacz mój filmik na Instagramie lub Facebooku z propozycją coraz trudniejszych rytmów klaskania dla młodszych i starszych dzieci – klaskanie i równoczesne mówienie to dobre ćwiczenie półkul mózgowych)
  5. Zgadywanie – dziecko ma za zadanie odgadnąć, który miś mógł zjeść miodek, patrząc na obrazki znajdujące się na koszulce. Osoba prowadząca zabawę opisuje: Miś, który zjadł miodek, na koszulce ma coś, co chodzi bardzo powoli… (żółw)
  6. Rozwiązanie i ćwiczenia artykulacji – dziecko odnajduje właściwego misia i nazywa obrazek znajdujący się na jego koszulce. Można schować misia pod słoikiem papierowym lub wrzucić do pustego słoika lub ukryć pod słoikiem z miodem.
  7. Który miś zjadł miodek, który miś? – znów powtarzamy zabawę zaczynając od rymowanki i wybierając innego misia.

Czyż to nie proste i efektowne? Daj proszę znać w komentarzu, co myślisz o tej logopedycznej zabawie 🙂

Modyfikacja dla starszaków (ćwiczenie pamięci)

  • powtarzanie nazw obrazków, które znajdują się pod słoikiem (lub tylko poprzedniego obrazka)
  • może pobudzisz wyobraźnię dziecka i wspólnie nadacie misiom imiona nawiązujące do ich koszulek? Żonkiś? Żukuś? 😀
  • po przeprowadzeniu zabawy zachęć dziecko do opowiedzenia własnej historii o misiach i miodku.

*Dopasuj poziom trudności do wieku dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *