Cykl #WSPIERAMY MOWĘ
poprzez
Zabawy lewopółkulowe
Przygotuj:
- kasztany/żołędzie/szyszki/jarzębinę
- klocki (u mnie "Wzory, kolory, memory" Wyd. Alexander
Jak się bawić?
Zabawa „Klocek czy kasztan” – sekwencje + mowa
- Krok 1. Rozłóż na stole dary jesieni (kasztany, żołędzie itp)
- Krok 2. Zapisz samogłoski lub sylaby na kasztanach.
- Krok 3. Rozpocznij układanie rytmu np. kasztan, czerwone koło, kasztan czerwone koło (WAŻNE: pamiętaj, aby taką sekwencję powtórzyć 3 razy, wtedy dziecko ma szansę zrozumieć na czym polega zabawa)
- Krok 4. STOP! Wstrzymaj się przed położeniem kolejnego elementu.
- Krok 5. Zachęć dziecko do samodzielnego kontynuowania rozpoczętego układu rytmicznego.
- Krok 5. A teraz pora na mowę! Nazywajcie figury i kolory. Wymawiajcie sylaby/samogłoski zapisane na kasztanach!
Kasztan – klaśnij, klocek – tupnij! – czyli rozszyfrowanie kodu
- Krok 1. Wykorzystaj rytm klockowo-kasztanowy.
- Krok 2. Ustal z dzieckiem reakcję ruchową na kasztan (np. klaśnięcie), klocek (np. tupnięcie)
- Krok 3. Rozpocznijcie rozszyfrowanie kodu! Wskazuj palcem elemety, a dziecko przedstawia je za pomocą ustalonych wcześniej ruchów.
- Krok 4. Stopniuj trudność. Gdy widzisz, że dziecko dobrze sobie radzi - zwiększ tempo! To dopiero wyzwanie, by wszystko sie nie poplątało.
Co trenujemy?
- lewą i prawą półkulę mózgu
- uzasadnianie wypowiedzi,
- koordynację wzrokowo-ruchową,
- pamięć,
- myślenie logiczne,
- aparat mowy.
Czy 3 latek soboe z tym powinien poradzić?
Tak z wprowadzeniem jednego gestu np. kasztan – klaśnij. Trzeba sprawdzić jak sobie poradzi 🙂