Jak nauczyć dziecko czytać?
Jak utrwalać litery?
Oczywiście w formie zabawy lub gry.
Takie pytanie znalazłam ostatnio na jednym z forum dla rodziców.
Już spieszę z pomocą!
Oto kilka propozycji zabaw, gier i pomocy, które będą pomocne w nauce rozpoznawania liter oraz w pierwszych próbach czytania.
Początkowa faza nauki czytania – zwłaszcza tak, która prowadzona jest w przedszkolu ma na celu zapoznanie dzieci z graficznym obrazem litery oraz z jej werbalną reprezentacją oczywiście. A dzieje się to na wiele sposobów:
- dziecko uczy się wysłuchiwać głoski w izolacji (uwaga, spółgłoski!) Litera powinna być wypowiadana krótko np. „b”, zamiast „byyy” (jeśli jesteś logopedą, z pewnością wspomożesz daną głoskę odpowiednim gestem wizualizującym artykulację)
- dziecko słucha, w jakich wyrazach ukryła się dana głoska np. najpierw słucha w nagłosie np. balon, bąk, bal, potem w wygłosie – na końcu wyrazu, a następni w śródgłosie – w środku wyrazu. Śródgłos i wygłos to najtrudniejsze pozycje głoski do wysłuchania przez dziecko. Ta umiejętność, wymaga już treningu słuchu fonemowego na wyższym poziomie – który osiągają zwykle dzieci pod koniec zerówki lub w 1 klasie szkoły podstawowej (jestto indywidualne).
- dzieci śpiewają piosenki lub recytują wierszyki np. To jest osa, to jest osa, O O O! O O O! (mel. Panie Janie), to pomocne w zapamiętywaniu kształtu, wtedy zwłaszcza, gdy piosenka jest połączona z ruchem ręki. Taką propozycję znajdziemy np. w pozycji „Od piosenki do literki” w Metodzie Dobrego Startu,
- najciekawszym wizualnie etapem jest etap zapoznawania się z graficznym obrazem litery. A cóż to oznacza? Nic innego, jak to, aby dziecko zobaczyły literę wielką i małą, pisaną i drukowaną tak wiele razy, aż jej obraz graficzny utrwali się w pamięci dziecka. Mówiąc wprost – aż dziecko zapamięta jak wygląda A, jak B itd.
Dlaczego jest to moim zdaniem najciekawszy etap? Ponieważ kreatywność nie zna tutaj granic.
Układanie liter z rożnych materiałów
Do tej zabawy wykorzystaj wszystko to, z czego można ułożyć literę np. koraliki, fasola, kasztany, guziki, pompony, kostki do lodu, spinacze, wstążkę, sznurek itp… Niech ogranicza Cię tylko twoja wyobraźnia. Wiele materiałów znajdziesz po prostu w domu.
- dzieci młodsze – układają pomponiki na obrazie graficznym litery,
- dzieci starsze – układają samodzielnie lub patrząc na wzór)
Litera A ułożona z pomponów
Litera A ułożona z czerwonych serduszek (kostki do schładzania napojów), w prawym górnym rogu litera A z plasteliny na twardym kartoniku.
Sensoryczne litery? Pewnie! Wystarczą nakrętki wypełnione: korkiem, mchem, gąbką…
Układanie litery f według etapów.
- Napisz literę f, F palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
- Następnie powiedź palcem po konturach litery na kartce papieru.
- Napisz literę po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie.
Ułóż z literę f, F na kartce. Wykorzystaj kolorowe zakrętki.
Możesz stworzyć także własny alfabet sensoryczny. Wystarczy klej na gorąco, twarde kartoniki i różne faktury.
Pisanie palcem na tacce
Rozsyp na płaskiej tacy: kaszę, mąkę, grysik, ziarna, kolorową posypkę do ciastek, owsiankę… obojętne co!
Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego dominującej ręki lub za pomocą patyczka odwzorowuje kształt litery. Warto, aby początkowo wzór litery umieszczony był w zasięgu wzroku dziecka. Jeśli zdecydujesz się na pisanie palcem – dodatkowo pobudzasz zmysł dotyku. Aby uniknąć nadmiernego sprzątania zadbaj o to, aby tacka miał wysokie brzegi 🙂
Chcesz mocniejszych wrażeń sensorycznych? Zamiast suchych materiałów wykorzystaj mokre np. piankę do golenia z barwnikiem, żel do stylizacji włosów… upewnij się wcześniej, że dziecko nie ma alergii na składniki produktu.
Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego ręki dominującej odwzorowuje kształt litery E.
Gry i zabawy utrwalające litery
Pamiętaj, że zabawa, to główna forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Należy to bezsprzecznie wykorzystać w czasie rozpoczęcia przygody z literami, alfabetem i czytaniem. To nie może być żmudne wkuwanie liter! To MUSI być zabawa!
- kręgle
- rzuty piłką lub woreczkiem z grochem na talerzyki papierowe oznaczone literami
- oznaczenie literami elementów puzzli lub układanek
- oznaczenie literami klocków i budowanie wieży lub garażu
- rzuty kostką, do ścianek bocznych przypinamy litery,
- oznaczenie samochodów i garaży literami np. samochód A jedzie do garażu A,
- wykorzystanie ścian i taśmy malarskiej – odrywanie wstążek, na końcu wstążki przyczepiony jest kartonik z literą,
- ciepło – zimno – poszukiwanie ukrytych kartoników z literami…
To tylko kilka propozycji, ale wierzę, że wymyślisz ich razem z dzieckiem niezliczoną ilość. Bo okazji do zabawy z wykorzystaniem liter jest tak wiele, jak wiele jest różnych zabaw. Podążaj za dzieckiem.
Wplataj elementy czytania, świata liter do codziennej zabawy. Nie potrzebujesz skomplikowanych pomocy.
Wystarczy zainteresowanie dziecka i dobra zabawa gwarantowana!
Literowe kręgle. Kartoniki z literami, na nich kręgle, rzucasz piłką i zabawa gotowa.
Zabawa z piłką i papierowymi talerzykami
Kto z nas nie ma w domu pustych opakowań po znanym jajku? Włóż do każdego z nich karteczkę z literą, pojemniki do worka i zabawa gotowa.
Do ścianek kostki przyczepione są kartoniki z sylabami – to pierwsze próby czytania lub odnajdowania wyrazów rozpoczynających się daną sylabą.
Taśma malarska na rewersie układanki, pierwsze próby czytania sylab otwartych z daną litera w nagłosie.
Packa na muchy i trochę taśmy malarskiej dwustronnej. Tutaj pomagają nam muchy, czytamy sylaby, ale równie dobrze zabawa ta sprawdzi się z literami.
Korzystasz? Udostępniasz na stronie placówki? Podaj proszę aktywny link do źródła – czyli do mojej strony.
Dziękuję!
Joanna
Klamerkowe sylaby otwarte: M, B, P, D, T, L, R, SZEREG CISZĄCY, SYCZACY, SZUMIĄCY. 42 strony PDF | LOGOPEDIA
Klamerkowe sylaby otwarte
Zestaw zawiera:
- 42 strony PDF do samodzielnego wydrukowania.
- Plansze z sylabami do samodzielnego wydrukowania i wycięcia w formacie PDF.
Na planszach znajdują się w głoski: M, B, P, D, T, L, R oraz głoski szeregu CISZĄCEGO, SYCZĄCEGO, SZUMIĄCEGO w sylabach otwartych.
Przygotuj:
- drukarkę
- nożyczki
- laminarkę (opcjonalnie)
- klamerki
Zadanie dla dziecka:
- przyjrzyj się sylabie zapisanej na środku planszy
- odszukaj taką samą sylabę na planszy
- zaznacz klamerką właściwa sylabę
- wypowiedz sylabę (poprawność kontroluje logopeda lub rodzic)