Jak nauczyć dziecko czytać?

Jak utrwalać litery?

Oczywiście w formie zabawy lub gry.

Takie pytanie znalazłam ostatnio na jednym z forum dla rodziców.

Już spieszę z pomocą!

Oto kilka propozycji zabaw, gier i pomocy, które będą pomocne w nauce rozpoznawania liter oraz w pierwszych próbach czytania.

Początkowa faza nauki czytania – zwłaszcza tak, która prowadzona jest w przedszkolu ma na celu zapoznanie dzieci z graficznym obrazem litery oraz z jej werbalną reprezentacją oczywiście. A dzieje się to na wiele sposobów:

  • dziecko uczy się wysłuchiwać głoski w izolacji (uwaga, spółgłoski!) Litera powinna być wypowiadana krótko np. „b”, zamiast „byyy” (jeśli jesteś logopedą, z pewnością wspomożesz daną głoskę odpowiednim gestem wizualizującym artykulację)
  • dziecko słucha, w jakich wyrazach ukryła się dana głoska np. najpierw słucha w nagłosie np. balon, bąk, bal, potem w wygłosie – na końcu wyrazu, a następni w śródgłosie – w środku wyrazu. Śródgłos i wygłos to najtrudniejsze pozycje głoski do wysłuchania przez dziecko. Ta umiejętność, wymaga już treningu słuchu fonemowego na wyższym poziomie – który osiągają zwykle dzieci pod koniec zerówki lub w 1 klasie szkoły podstawowej (jestto indywidualne).
  • dzieci śpiewają piosenki lub recytują wierszyki np. To jest osa, to jest osa, O O O! O O O! (mel. Panie Janie), to pomocne w zapamiętywaniu kształtu, wtedy zwłaszcza, gdy piosenka jest połączona z ruchem ręki. Taką propozycję znajdziemy np. w pozycji „Od piosenki do literki” w Metodzie Dobrego Startu,
  • najciekawszym wizualnie etapem jest etap zapoznawania się z graficznym obrazem litery. A cóż to oznacza? Nic innego, jak to, aby dziecko zobaczyły literę wielką i małą, pisaną i drukowaną tak wiele razy, aż jej obraz graficzny utrwali się w pamięci dziecka. Mówiąc wprost – aż dziecko zapamięta jak wygląda A, jak B itd.

Dlaczego jest to moim zdaniem najciekawszy etap? Ponieważ kreatywność nie zna tutaj granic.

Układanie liter z rożnych materiałów

Do tej zabawy wykorzystaj wszystko to, z czego można ułożyć literę np. koraliki, fasola, kasztany, guziki, pompony, kostki do lodu, spinacze, wstążkę, sznurek itp… Niech ogranicza Cię tylko twoja wyobraźnia. Wiele materiałów znajdziesz po prostu w domu.

  • dzieci młodsze – układają pomponiki na obrazie graficznym litery,
  • dzieci starsze – układają samodzielnie lub patrząc na wzór)

Litera A ułożona z pomponów

Litera A ułożona z czerwonych serduszek (kostki do schładzania napojów), w prawym górnym rogu litera A z plasteliny na twardym kartoniku.

Sensoryczne litery? Pewnie! Wystarczą nakrętki wypełnione: korkiem, mchem, gąbką…

Układanie litery f według etapów.

  • Napisz literę f, F palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
  • Następnie powiedź palcem po konturach litery na kartce papieru.
  • Napisz literę po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie.

Ułóż z literę f, F na kartce. Wykorzystaj kolorowe zakrętki.

Możesz stworzyć także własny alfabet sensoryczny. Wystarczy klej na gorąco, twarde kartoniki i różne faktury.

Pisanie palcem na tacce

Rozsyp na płaskiej tacy: kaszę, mąkę, grysik, ziarna, kolorową posypkę do ciastek, owsiankę… obojętne co!

Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego dominującej ręki lub za pomocą patyczka odwzorowuje kształt litery. Warto, aby początkowo wzór litery umieszczony był w zasięgu wzroku dziecka. Jeśli zdecydujesz się na pisanie palcem – dodatkowo pobudzasz zmysł dotyku. Aby uniknąć nadmiernego sprzątania zadbaj o to, aby tacka miał wysokie brzegi 🙂


Chcesz mocniejszych wrażeń sensorycznych? Zamiast suchych materiałów wykorzystaj mokre np. piankę do golenia z barwnikiem, żel do stylizacji włosów… upewnij się wcześniej, że dziecko nie ma alergii na składniki produktu.

Dziecko za pomocą własnego palca wskazującego ręki dominującej odwzorowuje kształt litery E.

Gry i zabawy utrwalające litery

Pamiętaj, że zabawa, to główna forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Należy to bezsprzecznie wykorzystać w czasie rozpoczęcia przygody z literami, alfabetem i czytaniem. To nie może być żmudne wkuwanie liter! To MUSI być zabawa!

  • kręgle
  • rzuty piłką lub woreczkiem z grochem na talerzyki papierowe oznaczone literami
  • oznaczenie literami elementów puzzli lub układanek
  • oznaczenie literami klocków i budowanie wieży lub garażu
  • rzuty kostką, do ścianek bocznych przypinamy litery,
  • oznaczenie samochodów i garaży literami np. samochód A jedzie do garażu A,
  • wykorzystanie ścian i taśmy malarskiej – odrywanie wstążek, na końcu wstążki przyczepiony jest kartonik z literą,
  • ciepło – zimno – poszukiwanie ukrytych kartoników z literami…

To tylko kilka propozycji, ale wierzę, że wymyślisz ich razem z dzieckiem niezliczoną ilość. Bo okazji do zabawy z wykorzystaniem liter jest tak wiele, jak wiele jest różnych zabaw. Podążaj za dzieckiem.

Wplataj elementy czytania, świata liter do codziennej zabawy. Nie potrzebujesz skomplikowanych pomocy.

Wystarczy zainteresowanie dziecka i dobra zabawa gwarantowana!

Literowe kręgle. Kartoniki z literami, na nich kręgle, rzucasz piłką i zabawa gotowa.

Zabawa z piłką i papierowymi talerzykami

Kto z nas nie ma w domu pustych opakowań po znanym jajku? Włóż do każdego z nich karteczkę z literą, pojemniki do worka i zabawa gotowa.

Do ścianek kostki przyczepione są kartoniki z sylabami – to pierwsze próby czytania lub odnajdowania wyrazów rozpoczynających się daną sylabą.

Taśma malarska na rewersie układanki, pierwsze próby czytania sylab otwartych z daną litera w nagłosie.

Packa na muchy i trochę taśmy malarskiej dwustronnej. Tutaj pomagają nam muchy, czytamy sylaby, ale równie dobrze zabawa ta sprawdzi się z literami.

Korzystasz? Udostępniasz na stronie placówki? Podaj proszę aktywny link do źródła – czyli do mojej strony.

Dziękuję!

Joanna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.