Co ma rytm do mowy?
Dlaczego warto ćwiczyć percepcję słuchową?
Trening uważnego słuchania będzie przydatny gdy m.in.:
- – Głoski wywołane, utrwalone w mowie gabinetowej, jednak w domu dziecko nadal wymawia te głoski nieprawidłowo.
- – Dziecko ma trudności z analizą i syntezą słuchową wyrazów.
- – Dziecko zamienia głoski np. sz i s występujące blisko siebie w wyrazie.
- – Dziecko nie potrafi powtórzyć z pamięci zdania za logopedą/rodzicem.- Dziecko zamienia sylaby w wyrazie/zniekształca wyraz.
- – Dziecko uczy się języka obcego (przyswajanie obcojęzycznego rytmu i akcentu wypowiedzi).
Co zrobić? (oprócz zaleceń logopedy) Stymuluj słuch.
Wykonuj ćwiczenia słuchania, odtwarzania rytmu i akcentu.Zabawę tę przeprowadzisz w trzech wersjach. Wybierz taka, która będzie optymalna dla dziecka.
Wersja 1 (maluchy lub dzieci ze znacznymi trudnościami)
1 śnieżynka
Rodzic/logopeda: uderza młotkiem w śnieżynkę 1 raz, 2 razy lub 3 razy (lub więcej)Dziecko: odtwarza liczbę uderzeń.*z maluszkiem możesz po prostu bawić się w naśladowanie: szybko/wolno, cicho/głośno, gramy/stop*możesz uderzać młotkiem/ miękkim młotkiem/ dłonią/ pięścią/palcem
Wersja 2 (trudniejsza)
2 śnieżynki
Rodzic/logopeda:- uderza 1 raz w każdą śnieżynkę.*zwróć uwagę na to, aby dziecko odtwarzało rytm chronologicznie
Wersja 3 (najtrudniejsza)3 śnieżynki
Rodzic/logopeda:- uderza młotkiem w śnieżynki wystukując prosty rytm np. 3 elementowy (czerwona—-szara-szara) z zachowaniem odstępów czasowych*jedno z uderzeń możesz mocniej zaakcentować*zabawę utrudniamy poprzez dokładanie kolejnych elementów rytmu np. 4,5 lub kolejnych śnieżynek na koniec
A teraz… ZAMIANA RÓL.
Dziecko nie tylko działa odtwórczo, ale także twórczo.
Bawicie się w taki sposób?
Podoba Ci się post? Zostaw /komentarz/zapisz post/udostępnij w social mediach Dziękuję