Czy logopeda powinien wysyłać małych pacjentów do lekarza stomatologa? Czy to na pewno jego zadanie?

Logopedo, nie bój się odsyłać do stomatologa! ??

Jesteś osobą, która z pewnością zagląda do wnętrza buzi dziecka. ?

?To doskonała okazja, aby szerzyć profilaktykę stomatologiczną próchnicy zębów mlecznych u dzieci.

Kiedy z buzi świeca kolorowe wypełnienia, wiem, że wszystko jest pod kontrolą ???

Wierzę, że większość dzieci w wieku przedszkolnym jest już po pierwszej (lub po kolejnej) wizycie u stomatologa ?‍⚕️.

Co może zrobić logopeda, gdy zauważa ubytki u małego pacjenta?

Kiedy w zębach dziecka widać ubytki… (tak, nawet w zębach mlecznych!) Porusz ten temat z rodzicem.
Zapytaj czy są już po wizycie u lekarza dentysty.
Jeśli nie, zasugeruj taką.

Warto na pierwszą wizytę wybrać taki gabinet, który oferuje dzieciom wizyty adaptacyjne: bez stresu, w przyjaznej atmosferze ?‍??‍

Kiedy wybrać się z dzieckiem na pierwszą wizytę stomatologiczną?

Najczęściej rodzice wybierają się na pierwszą wizytę do dentysty:

• gdy u dziecka pojawi się pierwszy ząbek,
  • gdy dziecko zgłasza ból zęba,
  • gdy chcą oswoić dziecko z gabinetem stomatologicznym, najczęściej korzystają wówczas z wizyty adaptacyjnej

Przeprowadziłam na ten temat ankietę na moim profilu na Instagramie

Głosujący mogli wybrać jedną z czterech opcji:

• pierwsza wizyta odbyła się po pojawieniu się pierwszych zębów u niemowlaka
  • w wieku przedszkolnym (wizyta adaptacyjna)
  • z powodu bólu zęba
  • pierwsza wizyta jeszcze nie odbyła się

Wyniki ankiety:

• większość głosujących, odbyła pierwszą wizytę stomatologiczną z dzieckiem po pojawieniu się pierwszego ząbka
  • jednak drugim miejscu znajdował się wynik: „pierwsza wizyta jeszcze nie odbyła się”

A jak to jest z tą pierwszą wizytą u dentysty? Kiedy wybrać się z dzieckiem na pierwszy raz do gabinetu lekarza stomatologa?

Według stanowiska stanowiska polskich ekspertów dotyczącego zasad żywienia dzieci i młodzieży w aspekcie zapobiegania chorobie próchnicowej pierwsza wizyta stomatologiczna jest zalecana przed ukończeniem 12 miesiąca życia lub w ciągu 6 miesięcy od pojawienia się pierwszego zęba. Pierwsza wizyta często trwa od 30 do 45 minut. W zależności od wieku dziecka wizyta może obejmować pełne badanie zębów, zgryzu, dziąseł i tkanek jamy ustnej w celu sprawdzenia wzrostu i rozwoju.

Dlaczego tak ważna jest wizyta stomatologiczna z dzieckiem?

Zgodnie z raportem na temat stanu uzębienia dzieci w wieku 6-12 lat w Polsce:

• 76% dzieci ma próchnicę
  • 38% dzieci ma 4 lub więcej zębów z próchnicą
  • 87% dzieci odwiedza dentystów co najmniej raz w roku
  • 13% dzieci nie odwiedza gabinetów dentystycznych w ogóle
  • 3/4 dzieci szczotkuje zęby co najmniej dwa razy dziennie
  • dzieci w wieku 5-6 lat myją zęby najrzadziej, 1/3 z nich tylko 1 raz dziennie

Żródło: Na podstawie badania w ramach ogólnopolskiego programu „Chroń dziecięce uśmiechy” przeprowadzonego w latach 2013 – 2015.

W Polsce wciąż wielu rodziców sądzi, że nie warto leczyć zęby mleczne u dzieci. Tymczasem z wielu badań wynika, że wczesna kolonizacja jamy ustnej przez bakterie kariogenne Streptococcus mutans jest głównym czynnikiem ryzyka zarówno próchnicy wczesnego dzieciństwa, jak i przyszłej próchnicy zębów stałych. Uzębienie stałe u dzieci z próchnicą w uzębieniu mlecznym jest ponad czterokrotnie bardziej narażone na zaatakowanie przez tę chorobę niż u dzieci zdrowych. (źródło: Puls Medycyny)

Należy podkreślić, że problematyka zmian próchnicowych dotyczy nie tylko dzieci ale również młodzieży i dorosłych, co powinno stać się przedmiotem szeroko zakrojonej profilaktyki

A jeśli chcesz utrwalić temat profilaktyki stomatologicznej z dziećmi pobierz 5 bezpłatnych kart pracy. Udanej zabawy!

Zapraszam do dyskusji w komentarzach:

❓❓Logopedo odsyłasz do stomatologa?

❓❓Rodzicu, czy w jakim wieku Twoje dziecko pierwszy raz usiadło na fotelu stomatologicznym???