W czasie świątecznym, mam w zwyczaju obdarowywać moich małych pacjentów drobnymi upominkami. Staram się, aby wybrany przeze mnie prezent był nie tylko miłym podarkiem, a także przemycam dzięki niemu ukryty logopedyczny cel 😉

W tym roku dzieci uczęszczające do mnie na terapię logopedyczną otrzymywały kolorowe dzwoneczki wraz z instrukcją obsługi, czyli spisem kilku prostych zabaw usprawniających słuch.

Chciałam, żeby dzwoneczek zawieszony na choince zachęcał w tym świątecznym czasie do zabaw słuchowych z rodzicami.

Jakie to zabawy słuchowe? Poniżej znajdziecie moje propozycje.

Przygotowałam dla Was zestaw zabaw rozwijających percepcję słuchową z wykorzystaniem dzwoneczków (lub innego dowolnego instrumentu) dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

Co będzie potrzebne:

  • dzwoneczki (lub inny instrument)
  • chustka lub szal do przewiązania dziecku na głowie (aby zapewnić zamknięte oczy)

Zabawy posegregowałam, według etapów kształtowania się funkcji słuchowych:

1. Reakcja na dźwięki

Zabawa 1. Dźwięk – ruch, brak dźwięku – stop

  • rozróżnianie występowania dźwięku i jego braku
  • reakcja ruchowa na dźwięk np. marsz, bieg, podskoki, w czasie pauzy – zatrzymanie
  • ćwiczenie pamięci – zapamiętanie ustaleń oraz określonych reakcji ruchowych

2. Rozpoznawanie dźwięków

Zabawa 2. Czy to dźwięk dzwoneczka?

  • określanie, czy usłyszany dźwięk (np. inny instrument, odgłos z otoczenia) to dźwięk dzwoneczka
  • umówienie się z dzieckiem, że gdy tylko usłyszy dźwięk dzwoneczka np. podskoczy, klaśnie w dłonie itp.

3. Różnicowanie dźwięków

– pod względem natężenia

Zabawa 3. Cicho czy głośno?

  • określanie natężenia dźwięku
  • używanie określeń: cicho, głośno, średnio
  • używanie gestów np. uniesiona ręka – głośno, ręka w dół – cicho
  • wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – cicho, duży dzwonek – głośno

– pod względem częstotliwości

Zabawa 4. Rozpoznawanie rejestru dźwięków: wysoko – nisko

  • wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – wysoki dźwięk, duży dzwonek – niski
Wysoki czy niski dźwięk?

– pod względem czasu trwania

Zabawa 5. Długi czy krótki dźwięk?

  • Różnicowanie czasu trwania dźwięku
  • określanie długości dźwięku: długo, krótko
  • dopasowanie odpowiedniej długości patyczka/kredki/paska papieru (np. długa i krótka kredka)
  • sekwencje rytmiczne – odwzorowanie z pomocą patyczków sekwencji dźwięków np. długi, długi, krótki.
Długi czy krótki dźwięk?

– pod względem tempa

Zabawa 6. Szybko czy wolno?

  • określanie tempa dźwięku
  • opisywanie dźwięku poprzez słowa: wolno, szybko, średnio
  • określenie tempa dźwięku z wykorzystaniem odpowiedniego gestu np. kręcenie rękami młynków w wolnym tempie i w szybkim.

4. Lokalizowanie dźwięków

Zabawa 7. Skąd dochodzi dźwięk?

  • lokalizowanie źródła dźwięku
  • wskazywanie kierunku z zamkniętymi oczami

Zabawa 8. Daleko czy blisko?

  • określanie odległości od dźwięku: daleko, blisko

5. Pamięć słuchowa

Zabawa 9. Ile razy? – zapamiętywanie liczby sygnałów

  • wysłuchiwanie, przeliczanie i zapamiętanie ile razy zagrał dzwoneczek
  • określanie liczby powtórzeń za pomocą palców, patyczków, kartoników z cyframi/kropkami itp.

Zabawa 10. Zapamiętaj i odtwórz usłyszany rytm

  • ćwiczenie pamięci słuchowej
  • wysłuchanie rytmu i odtworzenie go na swoim dzwoneczku/innym instrumencie/ lub np. klaszcząc w dłonie, tupiąc itp.

6. Słuch fonemowy

Zabawa 11. Ćwiczenia analizy słuchowej z dzwonkiem

  • rytmizacja wyrazów z wykorzystaniem dzwonka
  • podział wyrazu na sylaby z równoczesnym graniem na instrumencie
  • doskonalenie koordynacji ruchowej

Zabawa 12. Ćwiczenia syntezy słuchowej z dzwonkiem „Jaki to wyraz?”

  • odgadywane przez dziecko, jaki wyraz został wypowiedziany przez osobę dorosłą z równoczesnym rytmicznym dźwiękiem dzwoneczkami
  • wersja z utrudnieniem – wysłuchanie przez dziecko, jaki to wyraz z jednoczesnym wplataniem dźwięku dzwonka pomiędzy wypowiadane sylaby np. BA – dzwonek – RA – dzwonek – NEK – dzwonek (baranek)

Joanna Rotyńska

Opracowano na podstawie:

  • J. Cieszyńska, 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga do nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków
  • Cieszyńska J., Korendo M.: „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008
  • http://www.ppp10.waw.pl/artykuly/stymulacja_sluchowa.pdf
  • Zabawy słuchowe z dzwoneczkiem według pomysłu Joanna Rotyńska www.logopestka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *