W czasie świątecznym, mam w zwyczaju obdarowywać moich małych pacjentów drobnymi upominkami. Staram się, aby wybrany przeze mnie prezent był nie tylko miłym podarkiem, a także przemycam dzięki niemu ukryty logopedyczny cel 😉
W tym roku dzieci uczęszczające do mnie na terapię logopedyczną otrzymywały kolorowe dzwoneczki wraz z instrukcją obsługi, czyli spisem kilku prostych zabaw usprawniających słuch.
Chciałam, żeby dzwoneczek zawieszony na choince zachęcał w tym świątecznym czasie do zabaw słuchowych z rodzicami.
Jakie to zabawy słuchowe? Poniżej znajdziecie moje propozycje.
Przygotowałam dla Was zestaw zabaw rozwijających percepcję słuchową z wykorzystaniem dzwoneczków (lub innego dowolnego instrumentu) dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
Co będzie potrzebne:
- dzwoneczki (lub inny instrument)
- chustka lub szal do przewiązania dziecku na głowie (aby zapewnić zamknięte oczy)
Zabawy posegregowałam, według etapów kształtowania się funkcji słuchowych:
1. Reakcja na dźwięki
Zabawa 1. Dźwięk – ruch, brak dźwięku – stop
- rozróżnianie występowania dźwięku i jego braku
- reakcja ruchowa na dźwięk np. marsz, bieg, podskoki, w czasie pauzy – zatrzymanie
- ćwiczenie pamięci – zapamiętanie ustaleń oraz określonych reakcji ruchowych
2. Rozpoznawanie dźwięków
Zabawa 2. Czy to dźwięk dzwoneczka?
- określanie, czy usłyszany dźwięk (np. inny instrument, odgłos z otoczenia) to dźwięk dzwoneczka
- umówienie się z dzieckiem, że gdy tylko usłyszy dźwięk dzwoneczka np. podskoczy, klaśnie w dłonie itp.
3. Różnicowanie dźwięków
– pod względem natężenia
Zabawa 3. Cicho czy głośno?
- określanie natężenia dźwięku
- używanie określeń: cicho, głośno, średnio
- używanie gestów np. uniesiona ręka – głośno, ręka w dół – cicho
- wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – cicho, duży dzwonek – głośno
– pod względem częstotliwości
Zabawa 4. Rozpoznawanie rejestru dźwięków: wysoko – nisko
- wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – wysoki dźwięk, duży dzwonek – niski
– pod względem czasu trwania
Zabawa 5. Długi czy krótki dźwięk?
- Różnicowanie czasu trwania dźwięku
- określanie długości dźwięku: długo, krótko
- dopasowanie odpowiedniej długości patyczka/kredki/paska papieru (np. długa i krótka kredka)
- sekwencje rytmiczne – odwzorowanie z pomocą patyczków sekwencji dźwięków np. długi, długi, krótki.
– pod względem tempa
Zabawa 6. Szybko czy wolno?
- określanie tempa dźwięku
- opisywanie dźwięku poprzez słowa: wolno, szybko, średnio
- określenie tempa dźwięku z wykorzystaniem odpowiedniego gestu np. kręcenie rękami młynków w wolnym tempie i w szybkim.
4. Lokalizowanie dźwięków
Zabawa 7. Skąd dochodzi dźwięk?
- lokalizowanie źródła dźwięku
- wskazywanie kierunku z zamkniętymi oczami
Zabawa 8. Daleko czy blisko?
- określanie odległości od dźwięku: daleko, blisko
5. Pamięć słuchowa
Zabawa 9. Ile razy? – zapamiętywanie liczby sygnałów
- wysłuchiwanie, przeliczanie i zapamiętanie ile razy zagrał dzwoneczek
- określanie liczby powtórzeń za pomocą palców, patyczków, kartoników z cyframi/kropkami itp.
Zabawa 10. Zapamiętaj i odtwórz usłyszany rytm
- ćwiczenie pamięci słuchowej
- wysłuchanie rytmu i odtworzenie go na swoim dzwoneczku/innym instrumencie/ lub np. klaszcząc w dłonie, tupiąc itp.
6. Słuch fonemowy
Zabawa 11. Ćwiczenia analizy słuchowej z dzwonkiem
- rytmizacja wyrazów z wykorzystaniem dzwonka
- podział wyrazu na sylaby z równoczesnym graniem na instrumencie
- doskonalenie koordynacji ruchowej
Zabawa 12. Ćwiczenia syntezy słuchowej z dzwonkiem „Jaki to wyraz?”
- odgadywane przez dziecko, jaki wyraz został wypowiedziany przez osobę dorosłą z równoczesnym rytmicznym dźwiękiem dzwoneczkami
- wersja z utrudnieniem – wysłuchanie przez dziecko, jaki to wyraz z jednoczesnym wplataniem dźwięku dzwonka pomiędzy wypowiadane sylaby np. BA – dzwonek – RA – dzwonek – NEK – dzwonek (baranek)
Joanna Rotyńska
Opracowano na podstawie:
- J. Cieszyńska, 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga do nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków
- Cieszyńska J., Korendo M.: „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008
- http://www.ppp10.waw.pl/artykuly/stymulacja_sluchowa.pdf
- Zabawy słuchowe z dzwoneczkiem według pomysłu Joanna Rotyńska www.logopestka.pl