Każdy rodzic doskonale wie o tym, jak ważne jest utrwalanie materiału logopedycznego z dzieckiem w domu. Podnosi to efektywność terapii logopedycznej.

Co jednak zrobić, gdy mimo naszych szczerych chęci, dziecko nie chce z nami ćwiczyć.

Poznaj 5 sposobów, które pomogą Ci zachęcić dziecko do wspólnych ćwiczeń logopedycznych w domu.

Sposoby te sprawdzą się także w odniesieniu do prac domowych, ćwiczeń terapeutycznych, czy innych zwyczajów, jakie chcesz wprowadzić w domu.

Sposób 1. Nawyk

Wypracuj ze swoim dzieckiem nawyk wykonywania ćwiczeń artykulacyjnych. Ustal z dzieckiem stałą porę np. po obiedzie, gdy będziecie wykonywać ćwiczenia. Ustal także stałe miejsce np. biurko lub stół w salonie. Ustal z dzieckiem jak długo będą trwać ćwiczenia (wykorzystaj do tego klepsydrę, minutnik lub zegar). Przepis ten wdrażaj regularnie, codziennie, tak długo, aż stanie się waszą rutyną. Zacznij od krótkich serii i stopniowo wydłużaj ten czas.

Sposób 2. Uwaga

Uwzględnij ćwiczenia nie tylko w planie dnia dziecka, ale także swoim. Zaplanuj ten czas na moment, gdy będziesz mogła/mógł poświęcić dziecku całą swoją uwagę. Niech nie będzie to czas między wyjmowaniem naczyń ze zmywarki, a pracą przy komputerze. Kierując swoją pełną uwagę na wykonywaną czynność (w tym przypadku ćwiczenia logopedyczne), pokazujesz dziecku, że to zajęcie jest ważne. A skoro dla rodzica jest ważne, to może dla dziecka oznaczać, że na prawdę warto się tym zająć.

Sposób 3. Motywacja

Twórz z dzieckiem umowy i nagradzaj jego wysiłki. Umów się z dzieckiem, że po wykonaniu kilkuminutowych (czas dostosuj do indywidualnych możliwości dziecka) ćwiczeń np. przeczytacie razem bajkę, którą syn/córka wybierze, ułożycie te puzzle, które córka/syn wybierze – pamiętaj, bez marudzenia! Teraz rządzi dziecko 🙂 Dodatkowo wzmacniaj dziecko w trakcie wykonywania ćwiczeń – przyklejajcie naklejki, pieczątki, rysujcie serduszka, superbohaterów, dinozaury – wszystko to, co dziecko lubi. Kształtuj także motywację wewnętrzna. Porozmawiaj ze starszakiem, dlaczego wykonujecie te ćwiczenia w domu, dlaczego to ważne, w czym to pomoże. Ustalając wspólny cel, razem do niego dążycie.

Sposób 4. Zabawa

Główną formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. W jego świecie wszystko odbywa się za jej pośrednictwem. Dlatego pamiętaj o tym, chcąc z maluchem utrwalać materiał logopedyczny. Włącz się do zabawy, wplataj do niej swoje elementy (związane z trenowanym zagadnieniem). Postaw na atrakcyjność. Zaopatrz się w kolorowe gry logopedyczne. Nie martw się, że będzie to krótkotrwała inwestycja. Gry te mają również wartość edukacyjną, rozwijają słuch fonemowy – możesz wykorzystać je także z młodszym rodzeństwem. Podczas zabaw z maluchem wykorzystuj wszystko co możesz ożywić np. misia, lalę, pacynkę. Będzie wesoło, a tak atrakcyjna forma sprawi, że dziecko nie będzie nawet wiedziało o tym, że właśnie „ćwiczy”. Ważne, że Ty wiesz, że własnie realizujesz swój cel 🙂

Więcej o zabawie z wykorzystaniem pacynki przeczytasz:

Sposób 5. Inspiracja

Podczas ćwiczeń logopedycznych w domu nie może wiać nudą. Maluch i starszak uciekną gdzie pieprz rośnie. Ale co zrobić, gdy wszystko już było, logopedyczne gry planszowe to nuuuda. Otóż zainspiruj się! Poszukaj w sieci, a na pewno znajdziesz wiele ciekawych pomysłów, jak przemycić to samo ćwiczenie w nowym wydaniu. Dołącz do grup na FB, gdzie rodzice dzielą się swoimi pomysłami, robiąc często coś z niczego oraz DIY. Przejrzyj social media – znajdziesz tam wiele miejsc, które warto obserwować, poprzez blogi nauczycieli, logopedów, którzy codziennie wrzucają inspiracje. Twórzcie samodzielnie nowe gry logopedyczne lub wspierajcie się pomocami pdf w sieci wiele z nich jest bezpłatnych (tutaj) lub jest do kupienia za kilka złotych.

Znajdź mnie na Instagramie:

Wysłuchaj także tego artykułu w wersji audio/podcast.

Opracowała:

4 komentarze

  1. Dziękuję bardzo za artykuł. Jako zdesperowana mama córki z zaburzeniami mowy – 4 latki, latająca od specjalisty do specjalisty i po 5 ocenach logopedycznych u różnych logopedów, szukam materiałów/pomysłów jak zachęcić córkę do ćwiczeń. Córka ma logopedów 2 razy w tygodniu (raz w przedszkolu i raz prywatnie) i ponadto elementy zajęć logopedyczhych na WWR raz w tygodniu. Jak jeszcze dziecko zmotywować by ćwiczyć w domu…to jest wyzwanie jak się ma dziecko asertywne, „charakterne” i uparte…oczywiście ma dużo pozytywnych cech również:)

    Magda
    1. Dokładnie tak jak Pani pisze, każde dziecko jest inne i lubi inne aktywności 🙂 warto dobrze poznać, co dziecko lubi i na tych zasobach opierać pracę terapeutyczną 🙂 Powodzenia!

      Logopestka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.