• krok 1. ZNAJDŹ WIDOCZNE MIEJSCE. Kącik powinien być zlokalizowany w miejscu, które jest widoczne dla rodziców wchodzących bądź wychodzących z placówki/gabinetu/poradni itp.
  • krok 2. NIE ZMIENIAJ MIEJSCA KĄCIKA. Miejsce kącika powinno być niezmienne, aby przyzwyczaić rodziców do śledzenia zamieszczanych w nim informacji
  • krok 3. TABLICA. Wykorzystaj dużą tablicę np. korkową, styropianową.
  • krok 4. WYRÓŻNIJ NOWE TREŚCI. Umieszczamy informacje, które chcemy przekazać rodzicom (warto regularnie je zmieniać).
  • krok 5. UMIEŚĆ TABLICZKĘ "KĄCIK LOGOPEDYCZNY". Oznacz wybrane miejsce napisem np. "Kącik logopedyczny" (lub w inny, bardziej fantazyjny sposób 😉

Jesteś logopedą? Pracujesz w szkole lub przedszkolu? Prowadzisz własny gabinet?

Zastanawiasz się, w jaki sposób przekazać rodzicom/opiekunom małych pacjentów ważne informacje podnoszące efektywność terapii logopedycznej?  

To proste, stwórz wyjątkowy...

KĄCIK LOGOPEDYCZNY

Jak zorganizować KĄCIK LOGOPEDYCZNY w 5 krokach:

  • krok 1. ZNAJDŹ WIDOCZNE MIEJSCE. Kącik powinien być zlokalizowany w miejscu, które jest widoczne dla rodziców wchodzących bądź wychodzących z placówki/gabinetu/poradni itp.
  • krok 2. NIE ZMIENIAJ MIEJSCA KĄCIKA. Miejsce kącika powinno być niezmienne, aby przyzwyczaić rodziców do śledzenia zamieszczanych w nim informacji
  • krok 3. TABLICA. Wykorzystaj dużą tablicę np. korkową, styropianową.
  • krok 4. WYRÓŻNIJ NOWE TREŚCI. Umieszczamy informacje, które chcemy przekazać rodzicom (warto regularnie je zmieniać).
  • krok 5. UMIEŚĆ TABLICZKĘ "KĄCIK LOGOPEDYCZNY". Oznacz wybrane miejsce napisem np. "Kącik logopedyczny" (lub w inny, bardziej fantazyjny sposób 😉

POBIERZ BEZPŁATNIE TABLICZKI “KĄCIK LOGOPEDYCZNY” PDF

Co zamieszczać w kąciku logopedycznym?

  • informacje dotyczące np.
    – etapów rozwoju mowy dziecka
    rozwoju psychoruchowego,
  • opis najczęściej występujących wad wymowy,
  • sygnały alarmujące w rozwoju dziecka, czyli kiedy należy udać się do specjalisty (logopedy, fizjoterapeuty, neurologa, ortodonty itp.)
  • propozycje zabaw logopedycznych:
    – zabawy logopedyczne z użyciem przedmiotów, które znajdują się w każdym domu np. pokrywki, nakrętki, kubki,
    – kuchenne zabawy logopedyczne (czyli jak bawić się logopedią podczas wspólnego przygotowania posiłków np. zabawy z mąką, ciastem, słomką do napojów)
  • zabawy słowne – rozwijające mowę dziecka, w które rodzic może bawić się z dzieckiem podczas codziennych czynności np. podczas spaceru, jazdy samochodem, zakupów itp. (np. “O czym mówię?”, “Opisz przedmiot”, “Zagadki”…)
  •  gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia artykulatorów,
  • ćwiczenia słuchu (fizjologicznego i fonemowego)
  • … i wszystko to, co wynika z Waszych obserwacji i diagnoz dzieci, co chcecie przekazać rodzicom według bieżących potrzeb dzieci.

W jakiej formie kącik logopedyczny?

  • tablica korkowa/styropianowa/magnetyczna (według możliwości),
  • ulotki, listy,
  • cykliczna gazetka,
  • plakaty (przygotowane samodzielnie lub gotowe) np. DO POBRANIA TUTAJ)
  • mapy myśli.

Dlaczego kącik logopedyczny jest przydatny? Cele terapeutyczne:

  • szerzenie wiedzy logopedycznej wśród rodziców,
  • zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny,
  • zwiększenie skuteczności terapii,
  • rozpoznawanie przez rodziców trudności w rozwoju swojego dziecka,
  • wspieranie dzieci z wadami wymowy oraz ich rodzin

Pamiętajmy, że na sukces terapii logopedycznej pracuje nie tylko logopeda, ale także rodzina i najbliższe otoczenie dziecka.