Artykuł ten powstał na podstawie webinaru, który prowadziłam 17.06 na Facebooku pt. „Proste i skuteczne zabawy logopedyczne dla dzieci”. Było to ponad godzinne spotkanie dla logopedów i terapeutów, podczas którego przeprowadziłam studium przypadków dzieci z trudnościami rozwojowymi, ich zasoby oraz trudne sytuacje i sposoby, jak sobie z nimi poradzić.
Artykułu tego wysłuchasz także w wersji audio. Znajdź mnie na Spotify: logopestka.pl o tutaj
Film ten możesz obejrzeć na stronie FB/logopestka.pl o tutaj
W grupie na FB Przedszkole 2.0 znajdziesz także fotolistę zabaw logopedycznych dostosowanych do konkretnych trudności dziecka oraz karty pracy dla słuchacza o tutaj
Jesteś logopedą, terapeutą? Na co dzień pracujesz z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz młodszym? A może jesteś rodzicem, który kontynuuje zalecenia logopedy/terapeuty w domu?
Wyznaczasz sobie cel logopedyczny, ukierunkowany np. na usprawnienie narządów mowy, poszerzenie zasobu mowy czynnej i biernej. Przygotowujesz pomoce dydaktyczne, zabawki, dajesz z siebie całą energię i zapał.
Następnie przychodzi dziecko do gabinetu i… wcale nie chce się bawić.
Co teraz? Jak sobie poradzić z taką sytuacją? Jak zachęcić dziecko do współpracy? W jaki sposób je przekonać? Gdzie leży problem?
Zastanówmy się najpierw, co może być przyczyną powyżej opisanej sytuacji.
- Może tkwi ona w deficytach rozwojowych dziecka, w jego trudnościach?
- A może to wynik Twoich niekompetencji?
- A może niewłaściwie dobrane zabawki oraz zabawy niedostosowane do realnych potrzeb dziecka?
Pracę logopedy i terapeuty, znacznie ułatwiłoby posiadanie w zanadrzu tajnego klucza, do otwierania dziecięcych serc, pokładów zainteresowania, zaangażowania, motywacji i skupienia. Umożliwiłby on natychmiastowe rozpoznanie przyczyny i wprowadzenie odpowiednich działań.
Czy jednak, gdyby tak było, badawczy pierwiastek pracy specjalisty, nie zanikłby? Jego analizy, łączenie faktów i obserwacji, poszukiwanie nowych dróg pracy z pacjentem, testowanie i eksperymentowanie nie miałyby celu. A czyż to właśnie nie ten proces dochodzenia do wiedzy i odnajdowania klucza do pacjenta – do każdego indywidualnie – czyni pracę specjalisty tak rozwijającą i twórczą?
Najczęściej występujące trudności podczas zajęć terapii logopedycznej/terapeutycznej:
- uwaga przerzutna, krótkotrwała,
- wybieranie coraz to nowszych zabawek wydaje się nie mieć końca (zrzucanie z półek, rozrzucanie na podłodze, złość, dezorientacja),
- pobudzenie ruchowe,
- uwaga i zainteresowanie – tylko wybrane tematy,
- zabawa na swój sposób, dziecko nie współpracuje z logopedą, niechętnie przystaje na propozycje logopedy, ma własny pomysł na zabawę
- dziecko próbuje wprowadzić swoje zasady,
- wrażliwość, wyciszenie, nieśmiałość
Jak sobie poradzić z trudną sytuacją, gdy dziecko nie współpracuje:
- obserwuj dziecko,
- rozpoznaj trudności (nazwij je, opisz, zanotuj),
- rozpoznaj zasoby dziecka- jego mocne strony
- na podstawie mocnych stron dziecka wprowadź zabawę i obserwuj reakcję dziecka,
- modyfikuj zabawę w trakcie obserwacji, poszukuj i ekseprymentuj.
Spróbuj tego, gdy dziecko nie współpracuje:
- Daj czas i przestrzeń dziecku i sobie,
- Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa np. poprzez wprowadzenie stałego powtarzającego się elementu (rytuału) np. zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce z wierszykiem),
- nawiąż relację – poznajcie się, obserwuj dziecko i reaguj na jego potrzeby,
- zaspokajaj potrzebę głodu ruchu, również poprzez elementy muzyki, logorytmiki,
- podążanie za dzieckiem (obserwacja, dostosowanie zabawy i celu),
- częsta zmiana aktywności (co kilka minut, statyczne- czynne),
- wprowadzanie umowy z dzieckiem, zasad w gabinecie (od pierwszych zajęć, wyjaśnienie ich rodzicowi),
- zaangażowanie rodzica podczas terapii logopedycznej (jego aktywny udział w zabawach),
- wplatanie do różnych zabawy celu logopedycznego (różne cele np. ćwiczenia pamięci słuchowej, ćwiczenia narządów mowy, utrwalanie wywołanej głoski) – cel ogólnorozwojowy,
- wykorzystanie przyniesionej przez dziecko zabawki lub pacynki-pomocnika,
- motywuj dziecko,
- Logopedo bądź autentyczna/y! Czerp radość z zabawy z dzieckiem. Realne zaangażowanie osoby dorosłej w zabawę czyni ją atrakcyjną dla dziecka.
Logopedo, terapeuto pamiętaj: uwzględnij możliwości rozwojowe dziecka. Nie oczekuj od malucha, że będzie zachowywał się jak starszak, skupiał uwagę przez 30 minut.
* Doskonale opisane progi rozwoju dziecka znajdziesz w pozycji „Karty diagnozujące. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia” J. Cieszyńska, M. Korendo
W terapii logopedycznej nie ma właściwych i niewłaściwych ZABAW z dzieckiem. Jeżeli przyświeca jej cel (edukacyjny, logopedyczny, terapeutyczny) – jest wartościowa dla dziecka.
Joanna Rotyńska, logopeda