Z pierwszą pracą logopedy wiąże się podekscytowanie, ale także wiele obaw i niepewności:

Jak to będzie? Czy sobie poradzę? Jakie będą moje obowiązki? Czy dam sobie z nimi radę?

Rozpoczynając pracę w przedszkolu publicznym, warto zapoznać się z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które dokładnie w § 25. określa zadania logopedy.

Do zadań logopedy pracującego w przedszkolu należy:

  • diagnozowanie logopedyczne,
  • prowadzenie zajęć logopedycznych, porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli
  • podejmowanie działań profilaktycznych,
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców.
Pobierz tutaj

Zadania te logopeda może realizować poprzez m.in.

  • prowadzenie przesiewowych badań logopedycznych (więcej o badania przesiewowych w przedszkolu przeczytasz tutaj),
  • spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami np. udział logopedy w zebraniach z rodzicami, przedstawienie wykładu, warsztaty, instruktaż,
  • kącik dla rodzica (więcej tutaj),
  • gazetkę logopedyczną,
  • infografikę, plakaty, ulotki (pobierz moje infografiki tutaj),
  • konkursy logopedyczne,
  • współpracę z nauczycielami w grupach.

Realizacja tych zadań budzi często wiele wątpliwości wśród logopedów. Rodzą się pytania:

Jaką formę profilaktyki wybrać? Jak zorganizować spotkanie z rodzicami, o czym mówić? Jak wspierać nauczycieli i wychowawców?

Poszukując odpowiedzi na te pytania polecam Ci testować, próbować sprawdzając różnorodne formy.

Pamiętaj, że to, co sprawdzi się u Twojej koleżanki logopedki, niekoniecznie sprawdzi się w Twojej placówce. Może na to wpływać m.in. inne miasto (miasteczko, wieś), inne potrzeby i trudności u dzieci, inna grupa rodziców, współpraca z dyrektorem przedszkola itp.

Rola nauczyciela w procesie terapii logopedycznej

Współpraca trójpodmiotowa w terapii logopedycznej to klucz do sukcesu. Zwykle uczestnikami procesu terapeutycznego są: dziecko, rodzic i logopeda. W warunkach przedszkolnych układu tego dopełnia także nauczyciel.

Nauczyciel może pełnić istotną rolę, wpierając terapię logopedyczną poprzez dodatkowe ćwiczenia z dzieckiem w trakcie jego pobytu w przedszkolu, pośredniczyć w kontakcie z rodzicem, podejmować działania profilaktyczne z całą grupą (po instruktażu logopedy i dostosowaniu ćwiczeń do potrzeb grupy). Jeśli tylko jest otwarty na współpracę, zaangażowany i świadomy, jak ważne jest korygowanie wad wymowy w wieku przedszkolnym ( tu również rola logopedy, aby nauczyciele ot tym wiedzieli. Może zorganizujesz warsztaty dla nauczycieli w swojej placówce?)

Współpraca z rodzicami na początek.

O tym, dlaczego współpraca logopedy pracującego w przedszkolu z rodzicami i nauczycielami jest tak ważna?

  • szerzenie wiedzy logopedycznej wśród rodziców,
  • zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny to zwiększenie szans na skuteczność terapii,
  • rozpoznawanie przez rodziców trudności w rozwoju swojego dziecka i podjęcie niezwłocznych działań, konsultacji specjalistycznych
  • wspieranie dzieci z wadami wymowy oraz ich rodzin (motywacja) więcej o motywacji przeczytasz i posłuchasz u mnie o tutaj

Poniżej prezentuję moje subiektywne zestawienie pozytywnych i trochę mniej optymistycznych cech pracy logopedy w przedszkolu:

Wady pracy logopedy w przedszkolu związane są z:

  • formą grupową (trudności w skupieniu uwagi w grupie, trudności z zachowaniem),
  • trudami pracy z dziećmi z różnymi wadami wymowy w jednej grupie,
  • wiekiem uczestników, różnymi potrzebami rozwojowymi,
  • ograniczonym kontaktem z rodzicem,
  • często niskim priorytetem zajęć logopedycznych wśród rodziców,
  • ograniczeniami miejsc dla dzieci zakwalifikowanych.

Zalety, które warto wykorzystać do osiągania celów logopedycznych:

  • dzieci znają się, dzięki temu chętniej uczestniczą w zajęciach,
  • możliwość wprowadzenia gier z elementem rywalizacji (dzięki formie grupowej),
  • możliwość obserwacji dzieci w sali przedszkolnej (podczas posiłków, podczas zabaw ruchowych, w relacji z rówieśnikami),
  • dostęp do zabawek, materiałów plastycznych, książek, pomocy dydaktycznych, klocków – szansa na kreatywną zabawę logopedyczną,
  • wzmocnienie efektów terapii logopedycznej przez wychowawcę (np. kontynuowanie działań logopedy w ciągu pobytu dziecka w przedszkolu).

Zalety Cię przekonują? Wady odstraszają? To praca dla Ciebie czy nie?

Pamiętaj, Ty wybierasz.

Nie jesteś pewien/pewna, czy to praca dla Ciebie? Przetestuj różne formy pracy, w różnych miejscach i zdecyduj jaka forma pracy najbardziej Ci odpowiada i takiej pracy poszukuj lub ją dla siebie stwórz.

A co najważniejsze, jeśli cenisz sobie pracę z dziećmi, znajdziesz najbardziej optymalne rozwiązanie by realizować zadania logopedy i sprawnie zorganizować się w miejscu Twojej pracy.

Opracowała: Joanna Rotyńska

logopedka, nauczycielka, terapeuta ręki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *