Co roku w okresie świątecznym przygotowuję logopedyczne świąteczne pudło z pomocami, które sprawdzają mi się najbardziej. Jak się domyślasz, co roku pojawia się tam jakiś dodatkowy, nowy element, dzięki temu moja baza się powiększa.
Jakie zalety ma pudło tematyczne?
- Możesz wykorzystać je jako dodatkowe zadanie lub skorzystać z niego, gdy motywacja u pacjenta nieco osłabione.
- możesz dzięki niemu nawiązać do tego, co aktualnie w kalendarzu np. Święta, Mikołajki, Andrzejki, Jesień itp.
- może być Twoim wyjściem awaryjnym, gdy pomoce, które przygotowałaś na zajęcia nie sprawdzają się, a na każdą proponowaną przez Ciebie aktywność, dziecko reaguje stanowczym „nie”
- odejmuje stresu, bo zawsze jesteś przygotowana do zajęć, co w połączeniu z Twoją kreatywnością zapewni pacjentowi dobrą zabawę w czasie terapii
Jeśli skorzystasz – daj znać w komentarzu, która pomoc sprawdza się u Ciebie najbardziej? A może zainspirowałam Cię do zakupu lub wykonania którejś z poniższych pomocy?
Informacja: Pamiętaj, że jeśli chcesz udostępnić moje bezpłatne materiały w internecie podaj aktywny link do źródła, czyli do mojej strony! Dziękuję
Mikołajkowe ćwiczenia buzi i języka
Pobierz tutaj
Zabawy:
- Rozłóż karty na stole i losuj – wykonaj ćwiczenie
- Ukryj karty w pomieszczeniu i odnajdź je.
- Wydrukuj podwójnie i zagraj w grę memory.
Dzwoneczki
Więcej zabaw tutaj
Zabawy:
- Skąd dochodzi dźwięk – wskazywanie palcem.
- Zagraj tak jak ja – powtarzanie rytmu.
- Podziel wyraz na sylaby dzwoniąc rytmicznie dzwoneczkiem.
Puszka Mikołaj
Więcej zabaw z trójdzielną puszką Mikołajem tutaj
Zabawy:
- Składanie i rozkładanie puszki (ćwiczenie małej motoryki)
- Nazywanie części ciała i ubrania..
- Segregowanie elementów wg polecenia np. do kapelusza niebieskie pompony, do brzucha…
Puzzle choinka Pucio
Zabawy:
- Ułóż choinkę samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej.
- Opowiedz: co robi Pucio? Co robi Misia. Co jest na choince?
- Zasłoń jeden z elementów na choince – Czego brakuje?
Choinka z pomponami
Zabawy:
- Ozdabiaj choinkę pomponami (bombki) według własnego pomysłu.
- Dziecko ozdabia choinkę według polecenia logopedy/rodzica np. czerwony, niebieski, żółty (ćwiczenie pamięci)
- Możesz przenosić pompony palcami, szczypcami lub klamerką
Świąteczne historyjki obrazkowe
Zabawy:
- Ułóż historyjkę samodzielnie.
- Posłuchaj opowiadania logopedy/rodzica i sprawdź, czy poprawnie ułożyłaś/eś.
- Co tu jest nie tak? – popraw kolejność obrazków,
- którą zaburzył złośliwy chochlik.
Pomoc dydaktyczna „Bawi się…czym?”
Zabawy:
- Jaki prezent dostało dziecko?
- Kto dostał…misia?
- Pomieszane prezenty. Co tu nie pasuje?
Świąteczne kostki do schładzania napojów
Zabawy:
- Włóż kostki do lodówki – pobawcie się zimnymi lub zmrożonymi.
- Układaj sekwencje.
- Wyobraź sobie, że to pierniczki: Nakarm głodnego Mikołaja.
Świąteczne śnieżynki filcowe
Zabawy:
- Segregowanie według kolorów
- Układanie wzorów lub kształtów.
- Wykorzystanie jako punkty.
Świąteczne zawieszki
Zabawy:
- Układanie sekwencji.
- Wykorzystanie jako punkty motywacyjne.
- Tworzenie opowieści z udziałem postaci.
Świąteczne pop it
Zabawy:
- ćwiczenia małej motoryki wciskanie guzików
- układanie pomponów
- jako punkty do motywacji
- odtworzenie wzoru
Świąteczne pacynki
Zabawy:
- teatrzyk
- jako pomocnicy w zadaniach logopedycznych
- „Dobrze czy źle?” – ćwiczenie słuchowe
- „Kto powiedział prawidłowo?” – ćw. słuchowe- różnicowanie głosek
- jako pionki w grze