Dziś przedstawiam Ci #6 część cyklu Wychowanie przedszkolne online – pomoc dla rodziców w ramach e-lekcji dla przedszkolaków.
Pomóż swojemu dziecku osiągnąć gotowość szkolną. Kontynuuj w domu działania nauczyciela przedszkola. Ćwicz i baw się z dzieckiem. Przedstawiam Ci proste pomysły na zabawy, które wykonasz w domu. Świetnie sprawdzi się podczas zabaw z dziećmi w wieku przedszkolnym (nie tylko ze starszakami).
Znajdziesz tu propozycję zabaw z dzieckiem w domu z zakresu aktywności: przyrodniczej, sensorycznej i językowej.
Wysłuchaj tego artykułu w wersji audio:
Zabawa 1. Wysłuchanie wiersza lub piosenki
„OGRODNICZKA” Dorota Gellner
Jestem sobie ogrodniczka
Mam nasionek pół koszyczka
Jedne gładkie drugie w łatki
A z tych nasion będą kwiatki
Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche
Mam łopatkę oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki
Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem
Źródło: https://miastodzieci.pl/piosenki/jestem-sobie-ogrodniczka/
Rozmowa na temat utworu: Co ogrodniczka miała w koszyczku? Co wyrasta z nasion? Jakie nazwy kwiatów pojawiły się w utworze? Co trzymała ogrodniczka? Do czego potrzebne jej były te narzędzia? Co jest potrzebne roślinom do życia? W jaki sposób dzieci mogą pielęgnować kwiaty?
Poszukajcie razem w internecie lub w książkach zdjęć kwiatów, których nazwy wystąpiły w wierszu.
Zabawa 2. Ćwiczenia językowe:
Tworzenie form zdrobniałych do podanych wyrazów np. duży ogród – mały … (ogródek), duży kosz – mały … (koszyk), duzy – kwiat – mały …. (kwiatuszek).
Szukanie rymujących się słów do podanych wyrazów np. kwiatki – bratki, stokrotki – Dorotki itp.
Zabawa 3. Poznawanie właściwości ziemi.
Wyjaśnienie wieloznaczności słowa ziemia i poznanie jej znaczenia da ludzi i przyrody. Z czym kojarzy się słowo ziemia? (nazwa planety, nazwa ziemi jako podłoża dla roślin). Do czego jest potrzebna ziemia?
Zabawa 4. Zabawy badawcze z ziemią – poznanie wielozmysłowe
Przygotowanie: pojemniczek/doniczki, ziemia np. do kwiatów doniczkowych, łopatka, lupa, szkło powiększające.
Rozsypcie ziemię na tacce, aby dziecko miało możliwość przyjrzenia się jej.
- badanie za pomocą wzroku – zachęć dziecko do wykorzystania lupy lub szkła powiększającego (Co widzisz? Jak wygląda ziemia?)
- badanie za pomocą dotyku – zachęć dziecko do dotknięcia ziemi (Co czujesz? Jaka jest ziemia w dotyku?)
- badanie za pomocą węchu – zachęć dziecko do powąchania ziemi (Co czujesz? Jaki zapach ma ziemia?)
Polej ziemię wodą (może być z konewki). Ponów badanie jak wyżej. Zapytaj dziecko czym różni się sucha i mokra ziemia (porównajcie ziemię za pomocą zmysłu dotyku, węchu i wzroku).
Zabawa 5. Swobodne zabawy badawcze.
Propozycje innych zabaw z ziemią.
- Przesypujcie palcami (ćwiczenia chwytu pęsetkowego).
- Odmierzajcie za pomocą łyżeczki i kubeczka.
- Przesypujcie za pomocą łopatki.
- Piszcie palcem w rozsypanej na tacce ziemi.
Po zakończeniu zabaw zwróć uwagę, aby dziecko dokładnie umyło ręce.
Zabawa 6. Zabawy językowe z wykorzystaniem słowa łopatka
- Analiza i synteza słuchowa słowa łopata. Dziecko dzieli słowo na głoski. Liczy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek.
- Jedzie pociąg a w nim wagony naładowane literką Ł. Podawanie innych słów, w których głoskę ł słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.
- Budowanie schematu słowa.
- Wyróżnianie spółgłosek i samogłosek w słowie.
- Zabawy grafomotoryczne (pisanie litery według wzoru i samodzielnie palcem na tacce z ziemią, następnie po śladzie na karcie pracy, a także z wykorzystaniem ołówka).
Dokładny opis powyższych zabaw znajdziesz w moim poprzednim wpisie:
Tutaj znajdziesz pozostałe wpisy z kategorii: Wychowanie przedszkolne online
Zabawy zostały opracowane na podstawie propozycji znajdujących się w Przewodniku Metodycznym „Olek i Ada” Wydawnictwo Mac Edukacja.