Dziś przedstawiam Ci #6 część cyklu Wychowanie przedszkolne online – pomoc dla rodziców w ramach e-lekcji dla przedszkolaków.

Pomóż swojemu dziecku osiągnąć gotowość szkolną. Kontynuuj w domu działania nauczyciela przedszkola. Ćwicz i baw się z dzieckiem. Przedstawiam Ci proste pomysły na zabawy, które wykonasz w domu. Świetnie sprawdzi się podczas zabaw z dziećmi w wieku przedszkolnym (nie tylko ze starszakami).

Znajdziesz tu propozycję zabaw z dzieckiem w domu z zakresu aktywności: przyrodniczej, sensorycznej i językowej.

Wysłuchaj tego artykułu w wersji audio:

Zabawa 1. Wysłuchanie wiersza lub piosenki

OGRODNICZKA” Dorota Gellner

Jestem sobie ogrodniczka 
Mam nasionek pół koszyczka 
Jedne gładkie drugie w łatki 
A z tych nasion będą kwiatki 

Kwiatki bratki i stokrotki 
Dla Malwinki dla Dorotki 
Kolorowe i pachnące 
Malowane słońcem 

Mam konewkę z dużym uchem 
Co podlewa grządki suche 
Mam łopatkę oraz grabki 
Bo ja dbam o moje kwiatki 

Kwiatki bratki i stokrotki 
Dla Malwinki dla Dorotki 
Kolorowe i pachnące 
Malowane słońcem

Źródło: https://miastodzieci.pl/piosenki/jestem-sobie-ogrodniczka/

Rozmowa na temat utworu: Co ogrodniczka miała w koszyczku? Co wyrasta z nasion? Jakie nazwy kwiatów pojawiły się w utworze? Co trzymała ogrodniczka? Do czego potrzebne jej były te narzędzia? Co jest potrzebne roślinom do życia? W jaki sposób dzieci mogą pielęgnować kwiaty?

Poszukajcie razem w internecie lub w książkach zdjęć kwiatów, których nazwy wystąpiły w wierszu.

Zabawa 2. Ćwiczenia językowe:

Tworzenie form zdrobniałych do podanych wyrazów np. duży ogród – mały … (ogródek), duży kosz – mały … (koszyk), duzy – kwiat – mały …. (kwiatuszek).

Szukanie rymujących się słów do podanych wyrazów np. kwiatki – bratki, stokrotki – Dorotki itp.

Zabawa 3. Poznawanie właściwości ziemi.

Wyjaśnienie wieloznaczności słowa ziemia i poznanie jej znaczenia da ludzi i przyrody. Z czym kojarzy się słowo ziemia? (nazwa planety, nazwa ziemi jako podłoża dla roślin). Do czego jest potrzebna ziemia?

Zabawa 4. Zabawy badawcze z ziemią – poznanie wielozmysłowe

Przygotowanie: pojemniczek/doniczki, ziemia np. do kwiatów doniczkowych, łopatka, lupa, szkło powiększające.

Rozsypcie ziemię na tacce, aby dziecko miało możliwość przyjrzenia się jej.

  • badanie za pomocą wzroku – zachęć dziecko do wykorzystania lupy lub szkła powiększającego (Co widzisz? Jak wygląda ziemia?)
  • badanie za pomocą dotyku – zachęć dziecko do dotknięcia ziemi (Co czujesz? Jaka jest ziemia w dotyku?)
  • badanie za pomocą węchu – zachęć dziecko do powąchania ziemi (Co czujesz? Jaki zapach ma ziemia?)

Polej ziemię wodą (może być z konewki). Ponów badanie jak wyżej. Zapytaj dziecko czym różni się sucha i mokra ziemia (porównajcie ziemię za pomocą zmysłu dotyku, węchu i wzroku).

Zabawa 5. Swobodne zabawy badawcze.
Propozycje innych zabaw z ziemią.

  • Przesypujcie palcami (ćwiczenia chwytu pęsetkowego).
  • Odmierzajcie za pomocą łyżeczki i kubeczka.
  • Przesypujcie za pomocą łopatki.
  • Piszcie palcem w rozsypanej na tacce ziemi.

Po zakończeniu zabaw zwróć uwagę, aby dziecko dokładnie umyło ręce.

Zabawa 6. Zabawy językowe z wykorzystaniem słowa łopatka

  • Analiza i synteza słuchowa słowa łopata. Dziecko dzieli słowo na głoski. Liczy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek.
  • Jedzie pociąg a w nim wagony naładowane literką Ł. Podawanie innych słów, w których głoskę ł słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.
  • Budowanie schematu słowa.
  • Wyróżnianie spółgłosek i samogłosek w słowie.
  • Zabawy grafomotoryczne (pisanie litery według wzoru i samodzielnie palcem na tacce z ziemią, następnie po śladzie na karcie pracy, a także z wykorzystaniem ołówka).

Dokładny opis powyższych zabaw znajdziesz w moim poprzednim wpisie:

Tutaj znajdziesz pozostałe wpisy z kategorii: Wychowanie przedszkolne online

Zabawy zostały opracowane na podstawie propozycji znajdujących się w Przewodniku Metodycznym „Olek i Ada” Wydawnictwo Mac Edukacja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.